Кой ни следва най-страстно във Facebook?

Социалните медии просто са най-новият инструмент за наблюдение (снимка: CCO Public Domain)

Който някога се е чудил кои са най-страстните му последователи във Facebook, навярно си е представял част от приятелите, с които поддържа връзка в социалната мрежа. Активно пишещите обаче е по-вероятно да са следвани най-старателно от крадци, а не от близки приятели. Темата за пореден път повдигна Петер Фунт – автор на известен блог – чиито дом бива обран точно по време на сватбата на дъщеря му.

„Когато сватбата на дъщеря ми изведе семейството извън града за цял уикенд, трябваше да разбера, че сигурността на дома ми е толкова крехка, колкото са емоциите на семейството в този момент“, казва Фунт пред Уол Стрийт Джърнъл.

„Пощата и шестте вестника, които получавам всеки ден, бяха прибрани от съсед. Няколко лампи бяха стратегически оставени да светят из къщата. Алармената система беше включена“, разказва писателят. Въпреки това точно по време на брачната церемония мобилният му телефон започва да вибрира и да докладва новини от охранителната компания, която съобщава, че в къщата се случва кражба. „Виновникът, убеден съм, бяха социалните медии“.

„Дигитална карта“ на времето

Самият Фунт няма много общо с въпросните соицални медии. Наскоро омъжената му дъщеря обаче е винаги много „щедра“ на подробности, когато става дума за това къде се намира. Нейният живот е на показ в социалната мрежа постоянно.

Нейните чести хвалби в социалната мрежа, както и в Instagram и Twitter, изглежда са създали цяла „дигитална карта“ на времето и мястото на сватбата, така че евентуалните взломаджии да могат спокойно да „работят“. След инцидента Фунт разбира от съседи, че още преди къщата да бъде обрана крадци са отнесли и пет кашона сватбени подаръци, доставени от логистична компания до вратата на семейството.

Не изолиран случай, а тенденция

Случаят на Фунт не е единствен. Налице е ясна тенденция домовете на хората, които са склонни да публикуват подробности от пътешествията си, да бъдат „посещавани“ от обирджии.

Според статия от август 2018 г. в лондонския „Телеграф“, „застрахователите все по-често отхвърлят претенциите на клиенти, чиито къщи са били обрани по време на почивка, ако клиентите им са споделили факта, че са далеч от дома си, във Facebook, Twitter или Instagram. Статията цитира проучване, показващо, че изненадващо голям брой британци са били обрани, след като са публикували в социалните медии местонахождението си, докато са далеч от дома.

В Хюстън има случай на обвинени седем души за „кражба с взлом, базирана на акция в социалните медии“. Следователите са установили, че престъпниците са търсили в социалните медии публикации, указващи кога собствениците на жилища ще бъдат на работа или ще пътуват.

Обсебване

Стремежът на хората да публикуват информация къде се намират е, до голяма степен, естествен – по време на пътуване всяко приятно преживяване подтиква човека да сподели с приятели какви забележителни неща вижда, какви вкусни храни опитва и т.н. Покрай това обаче се издава ценната информация, че човекът е достатъчно далеч от дома си, за да имат време крадците да влязат, да разгледат и да вземат каквото си пожелаят.

„Склонен съм да смятам, че това е характерно нещо за цялото поколение, но имам познати от всички възрасти, които са обсебени от този вид публикуване“, казва Фунт.

Нов инструмент в арсенала на крадците

Разбира се, проследяването на това кой къде е и кога домът му е празен е явление от много преди социалните медии да се появят. Колкото и невероятно да звучи, изобретателността на крадците и преди е разчитала на различни методи за наблюдение. Социалните медии са просто най-новият инструмент в арсенала им.

Жалкото е, че в този случай самите собственици значително улесняват работата на крадците, като безстрашно информират целия свят къде се намират, така че обирджиите са максимално улеснени от самите жертви.

Коментар