TechNews.bg
Водещи новиниНовини

Ремонтираха най-дългия на Балканите жп тунел Козница

Влаковете в жп тунел Козница вече ще се движат с допустима скорост от 100 км/ч
(снимка: МТИТС)

Завърши рехабилитацията на железопътния участък Копривщица-Стряма, където се намира най-дългият жп тунел на Балканския полуостров – с дължина 5 812 м, който преминава под рида Козница, свързващ Стара планина и Същинска Средна гора.

[related-posts]


„На съоръжението не е правен капитален ремонт близо от 50 години и техническото му състояние не отговаряше на съвременните изисквания”, коментира министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров.

Той посочи, че заради безопасността на преминаващите влакове скоростта в тунела е била ограничена до 25 км/ч, а след рехабилитацията на железопътната инфраструктура допустимата скорост вече е 100 км/ч.

„При ремонта на тунела напълно възстановихме и запазихме ромбоидната контактна мрежа, която е инсталирана само тук в цялата жп мрежа на страната. Използвали сме безвинтово скрепление на жп линиите, което позволява по-бързото им възстановяване, ако това се наложи”, поясни заместник-генералният директор на НК „Железопътна инфраструктура” Бисер Минчев.

Съгласно проекта е подновен изцяло 5 812 м железен път с укрепване на земното платно, изградени са отводнителни съоръжения и е изпълнена частична хидроизолация на тунелната конструкция. Извършена е цялостна подмяна на елементите на контактната мрежа в участъка, изградено е осветление на тунела, както и видеонаблюдение на двата портала.

ЖП гарата в Копривщица претърпя първия си по-сериозен ремонт откакто е построена през 1951 г.
(снимка: МТИТС)

Към момента се очаква назначаването на комисия за подписването на Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа. Стойността на договора е 29 029 775,15 лв. с ДДС.


Частично ремонтирано е и приемно здание на жп гара Копривщица, като това е първият по-сериозен ремонт от построяването на жп гарата през 1951 г. до днес. След приключване на работата проектната скорост в района на гарата е 90 км/ч. Стойността на проекта възлиза на 9 579 165,71 лв. с ДДС.

още от категорията

Първият нов влак „Шкода” пристига в България през януари 2026 г.

TechNews.bg

Локомотиви, които не се запалват и повреждат: целта пред БГ железниците

TechNews.bg

Безплатен интернет на седем големи гари в страната

TechNews.bg

Оборудват жп гарите с допълнителна техника за безопасност

TechNews.bg

Ще изграждаме оптична мрежа за жп транспорта

TechNews.bg

Stadler Polska ще ни достави 35 електрически влака за 642,5 млн. лв. 

TechNews.bg

Коментари