ЕС започва разследване срещу Meta, Apple и Alphabet

Три от водещите американски компании са във фокуса на разследване от Европейската комисия
(снимка: CC0 Public Domain)

Европейският съюз започна днес разследване срещу три от най-големите технологични комании – Apple, Alphabet и Meta, в първата си проверка съгласно широкообхватния Закон за цифровите пазари.

„Днес Комисията започна разследвания за несъответствие съгласно Закона за цифровите пазари (DMA) на правилата на Alphabet за управление в Google Play и самопредпочитане в Google Search, правилата на Apple за управление в App Store и екрана за избор за Safari и „модела заплащане или съгласие” на Meta”, се казва в изявление на Европейската комисия.

Първите две проверки се фокусират върху Alphabet и Apple и се отнасят до така наречените правила против управление, отбеляза в репортаж CNBC. Съгласно DMA, на технологичните фирми не е позволено да блокират възможността на бизнеса да съобщава на своите потребители за по-евтини опции за продукти или за абонаменти извън магазините за приложения.

„Начинът, по който Apple и Alphabet прилагат правилата на DMA за анти-насочване, изглежда противоречи на буквата на закона. Apple и Alphabet ще продължат да начисляват различни повтарящи се такси и ще ограничат управлението”, каза комисарят на ЕС по конкуренцията Маргрете Вестагер по време на пресконференция.

Apple вече наруши правилата на ЕС. Този месец компанията беше глобена с 1,8 милиарда евро (1,95 милиарда долара), след като Европейската комисия установи, че Apple е наложила ограничения върху разработчиците на приложения, които им пречат да информират потребителите на iOS за алтернативни и по-евтини музикални абонаментни услуги, налични извън нейната платформа.

В трето разследване комисията заяви, че проучва дали Apple е изпълнила своите задължения за DMA, за да гарантира, че потребителите могат лесно да деинсталират приложения на iOS и да променят настройките по подразбиране. Проучването също така се фокусира върху това дали Apple активно подканва потребителите с опции, които им позволяват да променят услугите по подразбиране в iOS, като например за уеб браузър или търсачка.

Комисията е „загрижена, че мерките на Apple, включително дизайна на екрана за избор на уеб браузър, може да пречат на потребителите наистина да упражняват своя избор на услуги в рамките на екосистемата на Apple”.

Apple, от своя страна, вярва, че услугите ѝ са в съответствие с DMA. „Уверени сме, че нашият план е в съответствие с DMA и ще продължим да се ангажираме конструктивно с Европейската комисия, докато те провеждат своите разследвания. Екипите в Apple създадоха широк набор от нови възможности за разработчици, функции и инструменти, за да се съобразят с регламента”, каза говорител на Apple пред CNBC.

Четвъртата проверка е насочена към Alphabet, тъй като Европейската комисия проучва дали показването на резултатите от търсенето с Google може да доведе до „самопредпочитание” на други услуги на компанията, като Google Shopping, пред подобни конкурентни предложения.

„За да се съобразим със Закона за цифровите пазари, ние направихме значителни промени в начина, по който нашите услуги работят в Европа”, заяви в отговор Оливър Бетел, директор по конкуренцията в Alphabet.

„Ангажирахме се с Европейската комисия, заинтересованите страни и трети страни в десетки събития през изминалата година, за да получим и отговорим на обратната връзка и да балансираме противоречивите нужди в рамките на екосистемата. Ще продължим да защитаваме нашия подход през следващите месеци”, допълни той.

Alphabet посочи блог публикация от по-рано този месец, в която компанията очертава някои от тези промени – включително предоставяне на възможност на потребителите на телефони с Android лесно да променят своята търсачка и браузър по подразбиране, както и улесняване на хората да виждат сайтове за сравнение в области като пазаруване или полети в търсенията с Google.

Петото и последно разследване се фокусира върху Meta и нейния така наречен „модел на плащане и съгласие”. Миналата година Meta представи модел на абонамент без реклами за Facebook и Instagram в Европа. Комисията проучва дали предлагането на абонаментния модел без реклами или карането на потребителите да се съгласят с правилата и условията за безплатната услуга е в нарушение на DMA.

„Комисията е загрижена, че двойният избор, наложен от модела „плащане или съгласие” на Meta, може да не предостави реална алтернатива в случай, че потребителите не дадат съгласието си, като по този начин не се постига целта за предотвратяване на натрупването на лични данни от „пазачите” (етикет за големи технологични фирми, от които се изисква да спазват DMA в ЕС), се казва в изявлението.

„Ще продължим да използваме всички налични инструменти, ако някой “пазач” се опита да заобиколи или подкопае задълженията на DMA”, каза Вестагер.

Тиери Бретон, комисарят по вътрешния пазар на ЕС, заяви по време на пресконференцията, че трябва да има „безплатни алтернативни опции”, предлагани от Meta за нейните услуги, които са „по-малко персонализирани”.

В отговор Мета каза, че абонаментите са общ бизнес модел в различни индустрии. „Абонаментите като алтернатива на рекламата са добре установен бизнес модел в много индустрии и ние създадохме “абонамент без реклами”, за да отговорим на няколко припокриващи се регулаторни задължения, вкл. DMA. Ще продължим да работим конструктивно с Комисията”, коментира говорител на Meta пред CNBC.

Комисията възнамерява да приключи разследванията си в рамките на 12 месеца, но по време на брифинга днес Вестагер и Бретон подчертаха, че DMA не диктува строг краен срок за графика на разследването. Регулаторите ще информират компаниите за предварителните си констатации и ще обяснят мерките, които предприемат, или „пазачите” трябва да предприемат, за да отговорят на опасенията на Комисията.

Ако се установи, че някоя компания е нарушила DMA, Комисията може да наложи глоби до 10% от общия ѝ световен оборот. Тези санкции могат да се увеличат до 20% в случай на повторно нарушение.

Комисията разкри още, че търси факти и информация, за да изясни дали Amazon може да толерира продуктите на собствената си марка в своята платформа за електронна търговия пред продуктите на конкурентите. Комисията допълнително проучва новата структура на таксите на Apple и други правила и условия за алтернативните магазини за приложения.

Този месец технологичният гигант от Купертино обяви, че потребителите в ЕС ще могат да изтеглят приложения от уебсайтове, а не чрез собствения App Store – промяна, на която Apple се съпротивлява от години. Засега проучванията на ЕС по тези въпроси не включват официални разследвания на Apple и Amazon.

Коментар