Шефът на Боинг се оттегля заради инцидентите

Инцидентите с Боинг причиниха на компанията загуби в размер на 31 милиарда долара
(снимка: CC0 Public Domain)

Главният изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун се оттегля от заемания пост, поради продължаващи проблеми с безопасността, съобщиха днес световните агенции.

Дейв Калхун заяви в понеделник, че възнамерява да напусне компанията до края на годината, в резултат на сериозна промяна в ръководството. Председателят на Боинг и ръководителят на отдела за търговски самолети също напускат, предаде CNN. Бордът избра за председател Стив Моленкопф, бившия главен изпълнителен директор на Qualcomm.

Компанията обяви, че страда от проблеми със своите самолети през последните над пет години, включително две фатални катастрофи на 737 Max през 2018 г. и 2019 г., при които загинаха 346 души, а наскоро тапа на врата избухна в 737 Max на Alaska Airlines, оставяйки зееща дупка в страничната част на самолета.

Инцидентите доведоха до множество заземявания на самолетите, поради проблеми с безопасността, и повече от 31 милиарда долара кумулативни загуби. В писмо до служителите в понеделник Калхун нарече инцидента с Alaska Airlines „преломен момент за Боинг”.

„Очите на света са вперени в нас”, каза той, обявявайки плановете си за напускане. „Ще поправим това, което не работи, и ще върнем нашата компания на пътя към възстановяване и стабилност”.

Решението да напусне е „100%” негов избор, каза Калхун в интервю за CNBC. Но то идва на фона на широко разпространените критики към Боинг от страна на главните изпълнителни директори на много от големите световни авиокомпании, които купуват нейните самолети. Миналата седмица те са поискали да говорят директно с борда на Боинг, което Калхун се опита да определи като нормален процес, въпреки че е рядкост клиентите да говорят директно с директорите.

На въпрос защо реши да остане до края на годината, вместо да напусне веднага, Калхун каза пред CNBC: „Имаме още една планина за изкачване. Нека не избягваме случилото се с Alaska Air. Нека не избягваме призива за действие. Нека не избягваме промените, които трябва да направим в нашите фабрики”.

„Ще преминем през това”, заяви Калхун. „Поех ангажимент пред борда да направя точно това”, допълни той.

Авиокомпаниите са разстроени както от качеството на самолетите, които получават от Боинг, така и от факта, че производителят няма да може да достави самолетите, на които са разчитали тази година, на фона на нарастващо търсене от страна на пътниците до рекордни нива.

Майкъл О’Лиъри, главен изпълнителен директор на Ryanair, най-голямата авиокомпания в Европа и тази, която лети само със самолети Boeing 737, заяви пред CNN миналата седмица, че когато приемат доставки на самолети Боинг, „прекарваме 48 часа в самолета, проверявайки го за грешки, пропуски или нещо подобно”.

Въпреки че не е открил нищо значително при тези проверки, О’Лиъри редовно забелязва дребни проблеми като инструменти под дъските на пода и липсващи дръжки на седалките, което според него „показва липса на внимание към детайлите, свързани с качеството на Боинг”.

United Airlines, която лети със самолети Боинг в повече от 80% от основния си флот, е разочарована от проблемите с качеството и забавянето на планираните доставки. Авиокомпанията е основен клиент за удължена версия на Boeing 737 Max, известна като Max 10, но неспособността на Боинг да сертифицира самолета за превоз на пътници също причинява главоболия.

Скот Кърби, главен изпълнителен директор на United, описа инцидента с Alaska Air като „сламката, която счупи гърба на камилата”, визирайки плановете на компанията да получи Max 10 тази година, както беше планирано. Сега United обмисля евентуално закупуване на самолети от конкурента Еърбъс вместо поръчаните Max 10.

Но за авиокомпаниите е трудно да се пренасочат към Еърбъс, която вече изостава с производството на самолети, за които е поела ангажимент към съществуващата си клиентска база. Може да се окаже, че всеки клиент на Боинг, който премине към Еърбъс, ще чака до 2030 г. или след това, за да получи своите самолети.

А управлението на два типа самолети от един и същи клас е скъпо, тъй като пилотите са сертифицирани да летят на конкретни самолети и повечето не могат да се преместват от Боинг на Еербъс без обучение. И авиокомпанията трябва да поддържа запас от скъпи резервни части под ръка за всеки тип самолет, който оперира.

Бен Миникучи, главният изпълнителен директор на Alaska Air, наскоро изчисли, че е струвало на неговата авиокомпания от 75 до 100 милиона долара годишно, за да управлява както Еърбъс, така и Боинг джетове. След сливането с Virgin America, компанията се отърва от своите джетове Еърбъс.

Alaska Air е по-малка национална авиокомпания, едва петата по големина в Америка. По-големите авиокомпании са изправени пред още по-големи разходи от разделянето на флотите си между различни производители.

66-годишният Калхун, дълго време член на борда на Боинг, стана председател на компанията в края на 2019 г., когато бордът лиши неговия предшественик Денис Муйленбург от тази титла. Той стана главен изпълнителен директор, след като Мюленбург беше свален през декември същата година, и встъпи в длъжност през януари 2020 г.

Мандатът на Калхун започна около средата на 20-месечното спиране на 737 Max, поради дефект в дизайна, който причини две катастрофи – точно преди ковид пандемията да избухне в световен мащаб, причинявайки почти спиране на въздушния транспорт и огромни загуби за авиокомпаниите.

Акциите на Боинг, които загубиха повече от 27% от стойността си от началото на годината, скочиха с 4% в предпазарната търговия днес, последвала новината за напускането на Калхун.

Коментар