Еволюцията на робота Atlas: от хидравличен към електрически

Новият хуманоиден робот Atlas е електрически и използва изкуствен интелект
(снимка: Boston Dynamics)

Пейзажът на хуманоидните роботи се развива бързо. Пионерът в индустрията Boston Dynamics обяви, че пенсионира своя 11-годишен хидравличен хуманоиден робот Atlas и представи нова, изцяло електрическа версия с повишена сила, пъргавина и сръчност, пригодена повече за ежедневни приложения, в сравнение със своя предшественик, ориентиран към търсене и спасяване.

Първоначално представен през 2013 г. и спонсориран от Агенцията за напреднали изследователски проекти в областта на отбраната (DARPA) към Министерството на отбраната на САЩ, Atlas представлява един от най-напредналите хуманоидни роботи на своето време. С течение на годините той еволюира от колебливи стъпки, подобни на тези на малко дете, до плавни, човешки движения.

Последната електрическа итерация на Atlas, обявена ден след голямото пенсиониране на своя предшественик (на 16 април), запазва хуманоидната форма, но надминава човешките способности в обхвата си на движение, което позволява на робота да управлява задачи по-ефективно, отвъд човешките ограничения.

Във видео новият Atlas демонстрира подобрената си мобилност, като без усилие преминава от легнала позиция към изправена, извива краката си назад, завърта се върху торса си и върви към камерата – доказателство за неговата способност да надмине традиционните човешки движения.

Boston Dynamics сега проучва комерсиални приложения за новия Atlas, като планира да си сътрудничи с Hyundai – южнокорейския конгломерат, който придоби фирмата за роботика през 2021 г., съобщи TechCrunch. Главният изпълнителен директор Робърт Плейтър разкри, че през следващата година компанията планира експерименти на място с електрическия Atlas в заводите на Hyundai, а пълномащабното производство е насрочено в близките години.

Междувременно конкуренти като Agility Robotics вече са установили подобни партньорства, например с Amazon за използване на двукракия робот Digit в складови операции. Boston Dynamics също привлече вниманието със своите роботи Spot, четириноги машини, използвани от някои полицейски управления.

Новите начинания на Hyundai, включително партньорството с Boston Dynamics, са изправени пред предизвикателства, според южнокорейски медии. Boston Dynamics изпитва финансови проблеми, като нетните загуби се увеличиха до 240 милиона щатски долара в края на 2023 г.

Въпреки че Boston Dynamics създаде свой собствен изследователски институт за изкуствен интелект, в индустрията остават въпроси относно технологичното представяне и способността на компанията да изпреварва конкурентите. Изпълнителният директор Робърт Плейтър признава значението на AI за усъвършенстване на възможностите на роботите.

Коментари по темата: „Еволюцията на робота Atlas: от хидравличен към електрически”

добавете коментар...

  1. Anonymous

    холивуд браво

Коментар