Спад в оборотите, макар и с известно забавяне, очакват за втора поредна година над 500-те технологични компании в България, работещи с крайни клиенти. Бизнесът, в който са заети 7,000 души, генерира общи приходи в диапазона между 300 и 400 млн. евро, сочат резултатите от национално изследване на междуфирмения ИТ пазар в страната, проведено от агенция CBN – Pannoff, Stoytcheff and Co.
Най-тежък е прогнозираният от компаниите спад в бизнеса с продажби на компютърен хардуер – еднакъв както за базираните в София, така и в по-малките градове. Оптимизмът остава за 2011 година и е в пъти по-голям за столичните фирми, сочат данните в IT Survey Bulgaria ‘2010.
При бизнеса с консумативи ИТ фирмите задържат спада на пазара, а бизнесът извън столицата се чувства малко по-комфортно.
В продажбите на софтуер компаниите от столицата са в по-добра позиция, докато на по-малките пазари в страната спадът в приходите се очератва неизбежен.
Единственият сегмент в бизнеса на технологичните компании с гарантирани добри новини са услугите. Индексите са позитивни както за предходната, така и за настоящата и следващата година.
Изненада е, че за първи път от 2004 година насам относителният дял на направените през интернет поръчки към вносителите в столицата намалява. Личният контакт, даващ възможност за договаряне на по-изгодни цени и условия очевидно надделява в София, докато тенденцията за страната е точно обратна.
Продажбите през интернет на ИТ продукти като цяло се увеличават, но е обезпокоителен фактът, че броят на фирмите с електронни магазини вместо да расте – намалява. Очевидно кризата е направила нерентабилни разходите за поддържане на интернет сайт за продажби, поради малките обороти.
Прогнозите на технологичните компании за бизнеса им през 2011 г. са оптимистични и позитивни във всички направления, като надвишават средно с 2 пункта прогнозите за 2010 г.
В анкетата на CBN са взели участие дилърски фирми от 19-града в България с над 80 млн. лева сумарни продажби, които имат общо 785 служители.
И понеже ИТ дилърите изпитвали спад дай да купуваме, да има и те какво да лапат.
Крайно време е да разберат че напълването на пазара беше до време.
Да си търсят друга работа!