Преди броени дни в Прага се състоя Samsung European Forum 2012, на който водещият производител показа най-новите си продукти и технологии. За коментар и впечатления от събитието потърсихме Христофор Петков, мениджър „Ключови клиенти” в AV дивизията на българския клон на Samsung Electronics.
Христофор Петков очаква пазарът на потребителска електроника да тръгне по-уверено нагоре през втората половина на годината |
Г-н Петков, кои от представените в Прага нови продукти и технологии на Samsung Ви направиха най-силно впечатление?
И тази година отново имаше много сериозно развитие при телевизорите, особено при тези във високия клас. Видяхме функции, които допреди година бе немислимо да ги има – гласови команди, управление с жестове. Това се дължи донякъде на внедряването на dual core процесорите и във високия клас телевизори, което позволява по-бързи браузъри и съответно повече функции. Определено това ще са особеностите, които ще диференцират продуктите на Samsung във високия клас от предложенията на конкурентите, тъй като според информацията , с която разполагаме до момента, никой от конкурентите ни няма да има толкова усъвършенствана технология за гласови и жестови команди, както и толкова богат набор от приложения. Например, с приложението Fitness новата ни гама от телевизори ще може да бъде вашиян треньор по йога; а с платформата Family Story ще споделяте снимки или видео с близките ви хора.
Т.е. един от фокусите на компанията за тази година е високият клас телевизори?
Разбира се. През последните години Samsung доказа, че е иновативна компания, особено при телевизорите. Неслучайно сме утвърден пазарен лидер в България и Европа вече повече от 5 години. Печелим клиентите с дизайн, качество и функционалност, съобразена с нуждите на потребителите. Тази година ще имаме уникални продукти. В сериите ES7000 и ES8000 освен телевизори с перфектно качество на картината, потребителите ще открият и истински мултимедиен център за домашно забавление. През 2012 г. още повече ще се развие взаимната свързаност между отделните устройства; ще е възможно от таблета да се прехвърля съдържание към телевизора, от компютъра към телевизора, от телевизора към смартфона. Тези функции се поддържат от новите модели телевизори, изчакваме и пускането на новите таблети и смартфони, за да можем да ги използваме пълноценно. Например, ако гледате интересен клип на таблета си, ще можете да го споделите с останалите, като директно го прехвърлите на телевизора. Идеята е да се обедини съдържанието от различните устройства, а управлението му да стане максимално лесно и интуитивно.
Продуктите от ниския клас ли очаквате да се приемат най-добре от българските потребители?
Това са най-масовите продукти. В рамките на 500 до 1000 лв. са най-търсените продукти, които масово се търгуват.
Какъв е делът на продуктите от ниския клас?
Около 60% от общите продажби са в този сегмент, дори и повече. В момента тече интересен процес – LED технологията става все по-достъпна, така че клиентите през 2012 г. ще могат да си позволят LED екрани с по-високо качество на картината, тънка рамка и по-нисък разход на енергия на цена, близка до тази на традиционните LCD телевизори. Очакваме с новата Full LED-технология да преобърнем пазара и да накараме хората, коитотърсят телевизори от базовия клас, да се насочат към LED предложенията. Този процес вече започна през миналата година, като по-голямата част от пазара се насочи към телевизорите с LED подсветка. През тази година техния дял се очаква да надмине 80, дори 90%.
Какви ще са основните цели на Samsung за настоящата година? Как се вписва българският пазар в общата европейска картина? Какви са нашите особености тук от гледна точка търсенето?
Естествено, покупателната способност в България спрямо страните от Западна Европа е по-ниска. Но за Samsung българският пазар е един добре развит пазар. Ние сме безспорни лидери от дълго време и не бих казал, че Samsung подценява българския пазар – тук се инвестира, създава се локално съдържание. Опитваме се всичко, което се прави за западноевропейските потребители, да го правим и тук съобразно мащабите ни. Българският потребител не е изоставен, нито пазарът ни е по-назад от европейския; продуктите се предлагат при същите условия, качество и гаранции, както и в Западна Европа. Освен това са съобразени с изискванията на потребителя. Например, вграденият медиен плейър в нашите устройстваподдържа почти всички аудио-видео формати, които могат да се намерят в интернет, както и субтитри на български език, което е проблем за някои конкуренти.
Имаме достатъчно опит на нашия пазар, знаем какви са изискванията на хората и сме имали достатъчно възможности да усъвършенстваме продуктите, така че да отговарят на очакванията на клиентите. За целта се правят както регионални, така и паневропейски проучвания на пазара, което ни позволява да сравним къде се намираме на съответния пазар. На базата на тези проучвания мога да заявя, че за Samsung българският пазар е добре развит, намираме се доста напред в класацията на страните според критерии като разпознаваемост на бранда, предпочитание на продуктите и т.н.
На какво се дължи това, според Вас?
На добрите традиции, на утвърдената марка, присъстваща на пазара от много дълго време, която постоянно се развива и променя имиджа си към по-добро.
Цената ли е основният критерий при покупка за българина във времена на криза?
Не винаги, по-скоро пазарът тук е много чувствителен към съотношението цена/качество. Ако може да намери по-добър продукт макар и на малко по-висока цена, клиентът не би избрал по-евтиното. Мога да дам пример с продуктите от неизвестни китайски марки, които в миналото бяха много популярни. Все още ги има, но пазарният им дял е много малък, едноцифрен е. През 2005-2006 г. пазараният дял на т.нар. no name продукти доминираше с 30-40% пазарен дял. Т.е. българинът не предпочита евтиното, той избира качеството на добра цена. Това се дължи до голяма степен на опита, който хората натрупаха. В миналото се продаваше много евтина китайска стока, която създаваше и доста проблеми. Потребителите вече са наясно и търсят утвърдени марки, които носят гаранция за качество.
Кои ще са останалите водещи тенденции при ТВ техниката през 2012 г.?
Освен управлението с глас и жест, залагаме и на съдържанието. Телевизорът заприличва до голяма степен на смартфона и таблета от гледна точка факта, че се цели създаването на отворена платформа. Идеята е независимите компании, които създават съдържание, да могат да използват ТВ платформата и да реализират интересни идеи, като по този начин добавят стойност към хардуера.
Но у нас все още традиционно битува скептицизъм към платения достъп до съдържание. Как ще преодолеете това?
Смятаме, че този сегмент има потенциал в по-дългосрочен план, не само поради по-стриктното законодателство, което се налага в Европа и в света относно защитата на авторските права, а и поради факта, че залагаме на удобството и на интуитивното управление. Т.е. ако има вариант да гледаш даден филм на цена, която те удовлетворява, и то с натискането на един бутон, може би някои ще изберат този начин, за да избегнат свалянето на филма от торентите, качването на флашки, лошото качество на възпроизвеждане и пр. проблеми. Когато имаме опростена, интуитивна платформа, смятам, че част от хората ще започнат да я ползват.
Как да гледаме на развитието на пазара, защото не може да не имаме предвид икономическите условия в момента? Каква е прогнозата Ви за тази година за България, очаквате ли ръст?
Тази година е и малко по-особена – има криза в европейски и световен мащаб, а наводненията и студовете през първите два месеца в България допълнително натовариха семейните бюджети. Това неминуемо се отрази и на пазара на електроника. Но въпреки това ние отчитаме добри продажби и очакванията са, че през втората половина на годината пазарът ще тръгне още по-уверено нагоре.
В обобщение мога да кажа, че тази година задържаме първите позиции от гледна точка иновации и дизайн във високия клас продукти, като същевременно увеличаваме и базовия клас продукти с цяла нова гама – новите Full LED предложения. Ще имаме и интересни приложения, които ще позволят на клиентите да използват пълноценно подобрената хардуерна платформа. Така че през 2012 г. ще покрием изискванията на всички групи потребители – от тези, които търсят оптимално съотношение качество/цена до онези, които търсят най-новите технологии и перфектна картина и звук.