Китай планира собствено производство на големи пътнически самолети през 2020 година, съобщи forbes.com. Огласеният проект ще увеличи конкуренцията между Боинг и Еърбъс в бързо разрастващия се пазар на авиация в страната.
Амбициозните цели на основаната от правителството авиационна индустрия са напълно реални с оглед на успеха в разработката на първия китайски комерсиален самолет. Средноголемият ARJ-21, предназначен за вътрешни полети, се очаква да полети през 2008 година. Вече са получени над 70 поръчки за него от Китайските авиолинии, според агенция Ксинхуа.
Със заявката на Китай за нови самолети, чиито брой се очаква да стигне 2230 до 2025 г., правителството бързо развива планове, които да помогнат и на китайските компании да спечелят от този проект. Големият авиационен план се дължи на силния икономически растеж на Китай, технологичния напредък и добре организираната производствена база, посочват от местната Aviation Industry Corporation 1 (AVIC 1).
Китай разполага с отлични условия за производство на самолети. Проекът за голям самолет ще създаде нови технологични предимства и второстепенни индустрии. Засега не са известни размерите на самолета, но по принцип за голям самолет се смята този, който има около 200 седящи места и побира полезен товар от 100 тона.
Китай си поставя цел да завърши дизайна за голям самолет до 2010 година. Освен това страната предвижда сама да си изработва двигателите за самолетите. Проектът ще вдъхнови нацията, както това направи успешно водената космическа програма, коментират от AVIC 1.
През 70-те години Китай изостави проект за конструиране на голям самолет, но в последно време страната стана основен доставчик на части за Боинг. През 2004 г. Embraer SA от Бразилия стана първият чуждестранен производител на самолети, който основа свой завод в Китай, а миналата година Еърбъс сключи договори за отваряне на крайни монтажни линии в страната за своите средноголеми самолети A320.