Потребителите, попадащи във възрастовата група 18-34 години, са най-активни в използването на смартфони. Над 90% от тях живеят в столицата и областните центрове на България. Също толкова е делът и на потребителите, чиито домакинства имат доходи над 1000 лв. месечно.
64% от анкетираните използват смартфон, твърди проучване на агенция Pragmatica, осъществено в партньорство с digitribe сред 560 души. Извадката е квотна – по пол и възраст, като 29,2% от участниците са на възраст между 18 и 24 години, 35,1% са на възраст между 25 и 34 години, а третата представена група е на 35-44 годишните – 19,6%. По пол, проучването е разпределено почти равномерно между мъже и жени, уточниха авторите на проучването.
Един от основните изводи от проучването е, че над 57% от собствениците на смартфони използват телефони, работещи с операционната система Android. На второ място по пазарен дял е iOS на Apple с далеч по-скромните 12% дял, а третата позиция е за Symbian на Nokia.
Най-често използваната марка смартфони е Samsung с 35,7% пазарен дял. На втора позиция е Nokia със 17,8% пазарен дял, следвана от HTC с 14,5% от отговорите. “Разликата между пазарните дялове на Symbian и Nokia на пазарите съответно на операционни системи и мобилни телефони може да бъде обяснена с недостатъчната запознатост на потребителите с операционните системи, които използват,” смята Христо Ласков от digitribe. Затова и около 15% от участниците в проучването твърдят, че използват “друга” операционна система.
Въпреки не особено задълбоченото познание по операционни системи, обаче, потребителите използват активно интернет през смартфоните си. Около 56% от участниците в проучването твърдят, че използват неограничен пакет мобилен интернет към тарифния си план. Други 28% казват, че използват WiFi точки за достъп до интернет през мобилния си телефон.
Независимо какъв е типът достъп, над 69,6% от потребителите твърдят, че използват интернет през смартфона си всеки ден. Други 11,3% са онлайн 3-4 пъти седмично, а едва 1,5% от собствениците на смартфони не използват устройствата си за достъп до мрежата.
Средното време, което собствениците на смартфони прекарват в интернет, също е впечатляващо. Най-голямата група от тях казват, че използват интернет между 31 и 60 минути на ден – 24,1%. Около 9,5% от потребителите твърдят, че са онлайн през смартфона си средно между 61 и 120 минути всеки ден, а 8% използват над 2 часа мобилен интернет дневно.
По данни на Facebook, около 40% от потребителите й в страната използват услугите на социалната мрежа през мобилни устройства. Според проучването на Pragmatica, социалните мрежи са най-често използваните мобилни приложения – независимо от мобилната платформа. Около 58% от потребителите използват социални мрежи през мобилните им приложения, а 25,9% от тях разчитат на мобилната версия на сайта на социалната мрежа.
Като цяло, използването на мобилни приложения е тотално доминирано от безплатните такива – близо 82% от анкетираните собственици на смартфони заявяват, че използват предимно безплатни приложения. Най-често използвани са мобилните приложения на различните социални мрежи – Facebook, Twitter и др. (71,4% от собствениците на смартфони). На второ място са новинарските мобилни приложения (56,3%), а на трета позиция са игрите (50% от собствениците на смартфони). Разликата между третата и четвъртата категория в класацията обаче е близка – 46,1% от собствениците на смартфони използват и музикални мобилни приложения.
Въпреки третата си позиция при най-сваляните приложения, игрите са втори по ползваемост – 54,5% от потребителите признават, че играят на мобилни игри. “Съчетано с достъпността до мобилен интернет, това превръща мобилните игри в най-добрия маркетингов канал за мобилни устройства,” казва Христо Ласков. Според него обаче, не става въпрос за класическите Facebook игри, а по-скоро платформи, които ангажират доста по-голяма част от вниманието на потребителите.
В тона на породилата се в международен план война между мобилните приложения и браузърите на мобилни телефони, проучването на агенцията показва, че изявен лидер на българския пазар все още няма. И двата типа достъп имат своите привърженици в зависимост от дейностите, които извършват със смартфона си. За дейности като посещение на социални мрежи, игри и слушане на музика и радио, например, по-предпочитани са мобилните приложения, докато следенето на новини и посещението на сайтове за колективно пазаруване, потребителите осъществяват предимно през мобилен браузър.