Преди няколко месеца служител на веригата магазини за търговия на дребно “Fred Meyer” допуснал грешка при заявката на специален CD-DVD тираж от албума “Accelerate” на R.E.M. Вместо да въведе кода на поръчка за CD-DVD, продавачът избрал този за “LP”, който означава “Long playing (LP) record albums” или казано на прост български език – дългосвиреща плоча със записи в аналогов формат, от онези дето навремето слушахме на грамофоните си, преди песните да се цифровизират.
Скоро след заявката пристигнал голям пакет с винилови плочи, които били изложени в няколко магазина от веригата “Fred Meyer”. Грешката се оказала чиста случайност за продавача на дребно, който първоначално върнал някои от плочите, преди цели 20 от тях да бъдат продадени още в рамките на първия ден, в който са предложени.
“Fred Meyer”, собственост на “The Kroger Co.”, осъзнала, че грешката може би всъщност е била боншанс и започнала да пробва продажбите на винилови плочи в 60 магазина във Вашингтон, Орегон и Аляска. На база първоначалните реакции на пазара, компанията планира от юли да пусне дългосвирещи плочи във всички свои магазини, които продават и музика.
Други големи доставчици следват този успешен пример. Best Buy в момента пусна пробно винилови плочи в някои свои обекти, а водещият магазин за електронна търговия Amazon.com, който продава дългосвирещи плочи през всички 13 години, в които съществува, е създал специална онлайн секция, посветена на този музикален продукт.
Много от големите артисти, сред които Елвис Костело, също се включиха в инициативата, като издадоха LP версии на музиката си. Последният албум на Мадона – “Hard Candy”, е една от най-добре продаваните плочи в Amazon.com. Някои музиканти дори опаковат аналогови и цифрови версии на творбите си и предлагат оферти за безплатно изтегляне на цифровия формат към виниловата плоча.
Досега най-добре продаваната дългосвиреща плоча в магазините на Fred Meyer е албумът “Abbey Road” на Бийтълс. Музикантите от Фу Файтърс и Уайт Страйпс до Пинк Флойд и Металика също продават винилови плочи, разкриват от компанията. “Не става въпрос само за носталгия”, споделя Мелинда Мерил, говорителка на Fred Meyer, пред Асошиейтед Прес. “Потребителите харесват тези плочи и смятат, че предлагат по-добър звук”.
Асоциацията на звукозаписната индустрия RIAA отчете, че доставките от страна на производителите на LP-та са се увеличили с над 36 на сто от 2006 до 2007 г., като надхвърлят 1,3 млн. копия. В същото време, продажбите на компактдискове са се понижили с над 17% до 511 млн. за миналата година, като изостават в конкуренцията с другите цифрови формати.
Възраждането на виниловите плочи събужда един много стар спор – аналогов срещу цифров звук. Аналоговите записи, използвани в повечето дългосвирещи плочи, по мнението на много експерти осигуряват най-чистия и истински звук.