Компаниите отчитат голямо несъответствие между тяхната потребност от промяна и успехът им в миналото при нейното управление, показва глобално изследване на IBM, резултати от което бяха представени през седмицата и у нас.
Мениджърите обаче са оптимистично настроени по отношение на възможностите за растеж, особено в развиващите се икономики, сочи анализът „Компанията на бъдещето“. Изпълнителните директори (CEO) на компаниите правят нови инвестиции и промени в бизнес моделите на своите организации, за да се справят с предизвикателствата.
Най-често споменаваните сфери на планирани нови инвестиции обхващат растеж посредством глобализация, грижа за новата категория все по-взискателни и информирани клиенти и все по-активни дейности в областта на корпоративната социална отговорност.
В своята сърцевина „компаниите на бъдещето” са „гладни за промяна“. 8 от всеки 10 мениджъра очакват промяна. Но тя може да бъде много трудна за посрещане от компаниите. Така например, докато броят на фирмите, които успешно управляват промяната, съвсем леко нараства, то броят на тези, които докладват за органичен успех или липсата на такъв, се е увеличил с цели 60 процента, показва проучването.
Според изпълнителните директори, пазарните фактори, уменията на персонала и технологичните фактори са трите външни сили, които най-силно въздействат върху техните организации. Дадена фирма трябва да приема промяната вътре в организацията като перманентно състояние, да наема и награждава иноваторите, да сменя лидерите, да акцентира върху постигането на бизнес резултати, както и да оперира като „рисков капиталист”.
Мнозинството изпълнителни директори приемат като положителен променящият се облик на съвременния клиент. Мениджърите имат нужда от по-задълбочени познания за този тип клиенти и техните местни пазари, за да могат да пригодят своите бизнес решения и да откроят своята продукция сред останалите пазарни оферти.
Фирмите се ориентират към нови бизнес структури/модели за постигане на глобална експанзия. Те са набелязали три първостепенни действия, които трябва да предприемат за постигането на тази цел:
§ да променят коренно микса от способности, познания и активи (60%);
§ да изграждат отношения на партньорство (54%);
§ да навлизат активно на нови пазари (51%).
Повечето CEO си дават ясната сметка, че най-критичният елемент за техния успех при продажбите в световен мащаб е работната сила да разполага с подходящите умения и способности – както в рамките на техните собствени организации, така и при техните партньори. Това от своя страна предопределя важността на набирането на кадри и задържането им.
75% от изпълнителните директори информират, че променят своите бизнес модели, не само защото им е все по-трудно да бъдат разграничавани от останалите на базата само на продукти и услуги, но и просто защото сега имат повече варианти за избор.
Организациите подхождат към новаторските решения по отношение на бизнес моделите по три направления:
§ новаторски решения при модела на предприятието
§ новаторски решения при модела на приходите
§ новаторски решения при индустриалния модел
Сред компаниите, които реализират мащабни промени в своите бизнес модели преобладават новаторските решения при модела на предприятието.
Корпоративната социална отговорност се е превърнала в сериозен фактор, с който се съобразяват мениджърите на всички компании, докато се конкурират и развиват на глобалния пазар. Компаниите реагират на нарастващите очаквания на клиентите чрез въвеждане на нови политики и процедури, които се занимават с проблеми на околната среда, социално-икономически фактори и проблеми, свързани с работната сила.
Фирмите отчитат, че корпоративната отговорност и свързаното с нея поведение могат да имат положителен ефект върху бизнеса, особено сред информираните и сътрудничещите клиенти.
Независимо, че понастоящем равнището на инвестициите във връзка с корпоративната социална отговорност е повече от скромно в сравнение с останалите тенденции при работата с клиенти, през следващите три години мениджърите на средните предприятия планират да увеличат тези инвестиции с 34 процента.