Софтуерът като услуга, или SaaS, е гореща тема в ИТ индустрията от няколко години. Експерти и анализатори са категорични, че този модел на предлагане на софтуер осигурява на малките и средни фирми приложения от корпоративен клас, но на по-приемлива цена, без да ги обременява с поддръжка на скъпоплатен ИТ персонал.
Мнозина обаче изтъкват и недостатъци на SaaS, най-вече риска за сигурността, като се има предвид, че приложенията са извън офиса на клиента, при доставчика на онлайн услугата, и са достъпни през уеб.
Степента на риска зависи от типа на услугата, но основното притеснение е, че клиентът поверява данните се на външен доставчик, коментират анализатори от бостънската компания McChen Research. Когато някой си купи парче сторидж в уеб, той знае много малко за центъра за данни, който стои зад него – колко голям е, кой го поддържа, достатъчно сигурен ли е и има ли план за възстановяване след бедствие.
Неяснотата по тези въпроси е основателна причина за тревога у бизнеса. Нещата стават още по-сложни за контрол, когато клиентът работи с няколко доставчика. Технологичният доставчик, например, може да е различен от провайдера, който съхранява данните.
Освен съображенията за сигурност и надеждност, SaaS повдига и друг проблем. Компаниите, избрали този модел на софтуерно обслужване, трябва да се примирят с факта, че данните им са разхвърляни. На търговците и маркетинг мениджърите може да бъде трудно да поддържат централна база данни, когато част от данните са съхранявани и управлявани отделно, навън при онлайн доставчика.
Опитът някой ден да се направи задълбочен анализ на базата с клиенти би се натъкнал на проблем при наличната сегрегация на данните, предупреждават експерти от компанията Enterprise Applications Consulting, базирана в Бъркли, Калифорния.
Реално погледнато обаче, като цяло онлайн софтуерът предлага повече предимства за малкия бизнес, отколкото са рисковете.
Доставчиците на софтуерна услуга по поискване обикновено спазват високи стандарти за сигурност и надеждност, коментират от Nucleus Research. На практика, малкият бизнес ще получи по-високо ниво на сигурност, отколкото ако ползва собствен софтуер, твърдят от консултантската компания.
Всеки голям онлайн провайдер има напълно подсигурена система за бекъп на данните, вкл. и на физическо ниво, с няколко центъра за данни, твърдят от базираната в Ню Йорк компания AMI-partners.
Ако все пак надеждността и производителността са проблем, потребителят винаги може да си купи още капацитет от доставчика или да го смени. Моделът SaaS позволява това да стане лесно за клиента на онлайн услугата по поискване.
Някои провайдери предлагат повече сигурност, когато става въпрос за разделяне на данните на различните клиенти. Добър подход е потребителят на услугата да поиска от доставчика отделна виртуална машина за своите данни, особено ако топ критерий е сигурността и надеждността, съветват експертите.
В договора непременно трябва да фигурират клаузи за компенсации при срив на системата и загуба на данни, е друга препоръка на консултантите. Може ли да се вярва на митичните гаранции за 99.99% ъптайм? Какви часови зони покриват тези проценти, включват ли се в тях рутинните прекъсвания за операции по поддръжката, са все важни въпроси.
Едно от предимствата на SaaS модела е гъвкавостта на адаптиране към нови приложения. Много доставчици предлагат безплатно тестване на новите услуги. Ако липсва такова, клиентът е добре да поиска в началото контракт месец за месец, докато се увери във функционалността на услугата.
И не на последно място, важно е да бъде подсигурен и офлайн достъпът до данните, в случай, че отпадне онлайн връзката. Едва ли има динамичен бизнес, който да може да издържи по-дълго без достъп до своите данни. Освен това мобилните служители не на всяко място могат да бъдат онлайн.