Противно на широко разпространените представи, по-запазената двойка гуми трябва да бъде монтирана на задния мост, а не на предния, препоръчват специалистите от Nokian Tyres, наред с други съвети към шофьорите по време на пътуванията за коледните празници.
Автомобилните производители препоръчват определено налягане, но често пъти не обозначават нуждата от по-високо налягане през зимата. Автомобилните гуми постепенно изпускат въздуха, което изисква периодично напомпване. Налягането им изисква специално внимание през зимните месеци, казват експертите.
„Температурните вариации се отразяват на налягането в гумите. Спад от 10 градуса понижава налягането в гумите с 0,1 бара. Именно поради тази причина препоръчваме да помпате гумите през зимата с 0,2 бара над препоръчаното от производителя”, съветва Мати Мори, мениджър Техническо обслужване на клиенти в Nokian Tyres.
Мори също така препоръчва да проверяваме налягането в гумите, когато те са студени, тъй като при движение те винаги показват по-високо налягане. Правилното налягане в гумите има огромно влияние върху поведението на автомобила и износването на гумите. Ниското налягане в гумите намалява безопасността като увеличава спирачната дистанция и влошава поведението в завоите, а гумата става по-лесна за пробиване.
Гумите, поставени на различните оси, ще се износват с различен интензитет. Въпреки това износването може да се изравни чрез въртене на гумите между осите. Обикновено преминаването на гумите отпред назад и обратно веднъж на сезон е достатъчно. Незавъртането на гумите най-вероятно ще доведе до неравномерно износен комплект гуми – 2 добри гуми и 2 износени. Никога не бива разликата в дълбочината на протектора да надвишава 2 мм между различните оси.
„Ако една двойка гуми е много по-износена от другата, трябва да преместите по-добрите на задния мост за повече безопасност. Осигуряването на добро сцепление на задните колела с повърхността на пътя ще помогне да предотвратите най-опасния сценарий, при който задната ос губи сцепление с пътя и колата започва да се пързаля”, обяснява Мори.
Шофьорите могат да следят износването на гумите си чрез измерване на дълбочината на протектора. За безопасност тя трябва да е поне четири милиметра. След като дълбочината на протектора падне под това ниво и шарката на протектора е очевидно износена, гумата ще започне да губи сцеплението.
Износените гуми са хлъзгави. На кишави зимни пътища, например, тези гуми не се врязват в кишата, а стоят над нея и каналите не могат да изпомпват водата и кишата между пътя и гумата, което прави колата трудно управляема и опасна. Същото се случва по време на аквапланинг. Колата става трудна да се контролира и това увеличава риска от излизане от пътя.
Когато пък товарите колата си, трябва да поставите най-тежките товари в долната част и да закрепите или да поддържате всички насипни предмети, така че те да не излетят при внезапно спиране. По-голямата маса изисква повече сила; следователно, когато шофирате в завой или върху хлъзгави повърхности, трябва да имате предвид, че напълно натоварен автомобил се управлява и спира по-трудно от празния.
Ето обобщено няколко съвета за проверка на зимните гуми:
- Проверявайте налягането на гумите на всеки няколко седмици. То оказва голямо влияние върху комфорта при шофиране и износването на гумите. Поддържайте налягането на гумите 0,2 бара по-високо през зимата.
- Измервайте дълбочината на протектора няколко пъти на сезон. Ако дълбочината на протектора е под 4 милиметра, е време да смените гумите.
- Завъртете гумите между осите. Ако разликата в дълбочината на протектора е над 2 милиметра, трябва да преместите гумите от една ос на друга.
- Проверете възрастта на гумата. Животът на гумите продължава приблизително 6 години при активна употреба. След като гумите са навършили 10 години, те вече не трябва да се използват. Гуменото съединение се втвърдява с възрастта, като по този начин намалява сцеплението.
Най-важното за зимните гуми е да са меки. Като са одървени на 8 години и с перфектен грайфер да са нямат сцепление. Това са го пропуснали.