Започват тестове на дигитални шофьорски книжки

Правилата на ЕС понастоящем не признават дигиталната шофьорска книжка, но Финладния вече тества подобна система, работеща със смартфони

Днес смартфоните са почти вездесъщи – и пълни с приложения, предназначени да правят ежедневието по-забавно, по-продуктивно или просто по-лесно. Финландската Агенция по безопасността на транспорта „Trafi” е решена да се възползва от повсеместното разпространение на смартфоните, така че на шофьорите вече да не се налага да носят пластмасова карта, за да удостверят наличието на разрешително за шофиране. Вместо това те ще използват дигитални шофьорски книжки чрез смартфон-приложение.

Във Финландия, както и в други държави, шофьорската книжка не само показва, че собственикът й има право да управлява МПС, но може също така да служи като средство за идентификация, подобно на представянето на паспорт или лична карта. Шофьорските книжки обаче рядко се актуализират в рамките на своя 30-годишен живот. Това може да се окаже проблем, ако снимката на пластмасовата карта вече не прилича на собственика – или пък информацията от нея не е актуална.

Шведската HiQ и финландската „Great Apes” са разработили прототипна мобилна система за дигитална шофьорска книжка. Тя се актуализира автоматично, като взема най-новата налична снимка на даденото лице от полицията или службата по паспортен контрол, а също и най-актуалния статус на водача и информация за автомобила му.

След изтегляне и инсталиране на iOS приложението Autoilija (разработва се и приложение за Android), потребителят се идентифицира, като използва информацията, съхранявана в националната база данни на финландските граждани (която се използва и за други онлайн правителствени услуги), обяснява Нико Сипила от Great Apes, цитиран от Atlas.com.

След потвърждаване на самоличността, информацията за разрешителното за шофиране се изтегля от сигурен сървър на Trafi и се комбинира с последната налична снимка от правителствения сървър, съхраняващ паспортните данни на гражданите. Потребителят може да си настрои 4-цифрена парола, за да влезе в приложението, или да използва идентификация чрез докосване или лицево разпознаване, за да е сигурен, че никой няма достъп до неговата дигитална шофьорска книжка.

Прототипната система включва редица мерки за сигурност. Фонът на „водния знак” на цифровата книжка  в приложението е свързан с жироскопа на телефона и анимира логото на Trafi, когато устройството се движи. Сензорният екран на смартфона може да се използва за взаимодействие с изображението на цифровото разрешително, което динамично променя холограмния фон при докосване.

Наред с всичко това дигиталната шофьорска книжка включва уникален баркод, подобно на физическите удостоверения. Системата също така използва временен QR код, генериран от бекенд системата на Trafi, за да се гарантира, че потребителят не използва фалшиво приложение.

Приложението е проектирано така, че да показва и друга информация, освен удостоверението за шофиране – данни за регистрацията на превозното средство, за двигателя и за инспекциите на колата, както и данъчна информация.

Новите водачи и тези, които надграждат с нова категория, ще имат най-голяма полза от системата. Те ще могат да използват актуализираната си шофьорска книжка веднага след придобиване на категорията, вместо да чакат 3 седмици, както е при издаването на физическите разрешителни.

Тъй като правилата на ЕС понастоящем не признават дигиталната шофьорска книжка като валидно разрешение за управление, системата се води в „бета-версия” само във Финландия. Тя допълва, а не заменя физическото разрешение на водача.

Коментари по темата: „Започват тестове на дигитални шофьорски книжки”

добавете коментар...

  1. лошо ми е

    ¯\_(ツ)_/¯ всичко отива лека полека към THE BLACK MIRROR сериалчето…..

Коментар