Банките пред фундаментална промяна от PSD2

За да могат традиционните банки да са конкурентни на новите играчи, те ще трябва да разрушат своите бизнес модели, казва Даниел Дьодерлайн – основател и CEO на Auka

Банкирането в Европа и България преминава през най-голямата си трансформация в модерната история. На 13 януари новата директива за платежните услуги – директива (ЕС) 2015/2366 – влезе в сила, като се очаква да преобрази банковата индустрия и за банкери, и за потребители.

Според PSD2, банките са задължени да отворят платежните си системи за други компании и да осигурят достъп до своя API, или приложно-програмен интерфейс, на лицензирани трети страни. Това означава, че всяка лицензирана компания с платежни услуги може да ги предлага директно на клиентите на банките.

Една от първите финтек компании, която адресира пазара в страната ни, е европейската Auka. Компанията обяви, че вече предлага платформата си у нас и води преговори с банки в страната.

Според проучвания, проведени от Auka, много банкери смятат, че техните организации ще преминат през разрушителна промяна като резултат от втората директива за платежните услуги в ЕС – PSD2. Над една четвърт (26%) от банковите специалисти в страната се притесняват, че големите технологични компании като Google, Facebook или Amazon ще играят роля в разрушаването на банкирането във вида му, в който го познаваме.

Половината от анкетираните висши мениджъри в банковия сектор смятат, че банкирането ще премине през фундаментална промяна през следващите пет години. Мнозина вярват, че технологичните гиганти все повече ще приемат роля на банки.

И докато 1/3 от банкерите в България все още проучват възможностите за въвеждане на PSD2, 13% от тях казват, че са решили да си партнират с финтек компании за нови решения. В същото време, повече от 40% изпитват загриженост за влиянието на PSD2 върху тяхната организация, а други 30% смятат, че организацията им ще премине през съществена промяна, за да отговори на новите регулации, като 60% от банкерите планират промени през първата половина на 2018 година.

Даниел Дьодерлайн, CEO и основател на Auka, казва, че компаниите като Google, Apple, Facebook и Amazon, които вече имат милиарди потребители, познават силата на данните от тях: „Когато вече могат да предлагат гъвкави и иновативни платежни решения на клиентите си в Европа, като резултат от PSD2, тогава ще наблюдаваме истинската атака за банковите клиенти от страна на технологичните гиганти”.

Eдна компания със стотици хиляди или милиони клиенти, които използват платежните й решения, може лесно да генерира приходи чрез такси за трети страни, нови финансови услуги или чрез продажба на маркетинг информация на други компании, допълва Дьодерлайн.

За да могат традиционните банки да са конкурентни на новите играчи, те ще трябва да разрушат своите бизнес модели и да създават иновативни платежни решения, които са желани от потребителите. Банките все още имат голямо предимство пред Facebook – те знаят как да управляват плащанията и сигурността. Това, което им липсва в момента, е разбиране за множеството възможности на хоризонта, коментира Дьодерлайн.

Коментар