Част от електрониката вероятно ще поскъпне през 2009 година, алармираха водещите световни агенции. Силните йена и долар ще увеличат цената на телевизори, персонални компютри и камери.
Очаква се поскъпването да бъде с 10-15%. Причина за това е прекаленото засилване на курса на японската парична единица йена спрямо долара, заедно с по-силния курс на долара спрямо еврото, което прави компонентите, произвеждани в Азия с много висока цена.
В комбинация със силното търсене, това може да доведе до по-високи цени особено в категориите на LCD и плазмените телевизори и преносимите компютри.
Преобладаваща част от компонентите на японските производители на електроника и компютри е произведена в Азия и се търгува в йени, но на световните пазари търговията се осъществява в долари. Фактът, че йената се е повишила спрямо долара с 12% и доларът спрямо еврото с 16%, доведе до значително поскъпване на цените на компонентите.
За електроника като камерите например, които съдържат почти 100% компоненти от Азия, това повишение вероятно ще рефлектира в крайната цена на продукта. Въпреки че в този случай конкуренцията ще намали отчасти завишената цена, се приема, че част от електрониката ще поскъпне с 10-15%.
Кризата обаче не означава по-ниска продажба на електроника, а точно обратното. Хората ограничават скъпите покупки, като например на автомобили, но са склонни да пазаруват електроника със същия темп.
"Когато хората нямат много пари, те се отказват от големи покупки и купуват приятни неща за техния живот, като например електроника", казва Корин Вигрюсова от производителя на навигационни решения TomTom.
Според Display Research, общите продажби на телевизори в САЩ през второто тримесечие са увеличени с 26% спрямо първото тримесечие и с 52% на годишна база за LCD-тата. Ройтерс съобщава, че в западните европейски пазари се очаква подмяна на 170 милиона стари телевизори с LCD или плазмени телевизори през следващите години.
„Въпреки че в Германия през 2009 г. продажбите на електроника по-скоро ще бъдат в застой, някои сегменти като тънки телевизори, Blu-ray устройства и цифрово-рефлексни камери ще растат значително нагоре”, заявява Райнер Хекер, президент на производителя на телевизори Loewe.
Световните пазари вероятно ще се борят срещу липсата на тънки телевизори и персонални компютри, което би било достатъчен стимул за растеж на цените.
Производителите страдат от намалени печалби, въпреки че спад на продажби не се очаква. Бързото повишаване на йената касае японските компании, които са най-големите износители на електроника и електронни компоненти в света.
В края на третото тримесечие на 2008 година Toshiba търпи загуби в размер на повече от 270 милиона долара, Fujitsu отчита 40% намаление на печалбата, а Sony, чийто продажби в чужбина възлизат на до 80% от общия оборот, губи 40 млн. щатски долара като резултат от засилването на японската йена спрямо долара и печели 77 млн. долара като резултат от засилването на йената спрямо еврото.
Въпреки това индустрията е оптимистична за растежа на продажбите.
„Хората искат да се забавляват също и в трудни времена. Ако те трябва да ограничат пътуванията, ще търсят повече забавления, включително игри в домашна обстановка. Следователно те не са изплашени от спада на продажбите вследствие на кризата“, каза президентът на Sony Хауърд Стрингър.