Онлайн платформите поеха ангажимент за опасните продукти

Онлайн продажбите са представлявали 20% от общите продажби в ЕС, по данни на Евростат за 2016 г.

Европейската комисия и четири платформи за онлайн търговия подписаха ангажимент за безопасност на продуктите. Alibaba (за AliExpress), Amazon, E-Bay и Rakuten – Франция ще отстраняват по-бързо продаваните чрез тях опасни продукти, съобщиха от Брюксел.

Онлайн платформите се ангажират да отговарят на сигналите за опасни продукти, подавани от органите на държавите членки, в рамките на 2 работни дни и да предприемат действия по информация от клиенти в рамките на 5 работни дни.

Безопасността на потребителите трябва да е абсолютно еднаква, когато пазаруват онлайн и когато правят това в магазин. Призовавам и други платформи за онлайн търговия да се присъединят към тази инициатива, за да може интернет да стане по-безопасно място за потребителите в ЕС“, заяви Вера Йоурова, комисар на ЕС по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете.

През 2016 г. онлайн продажбите са представлявали 20% от общите продажби в ЕС, по данни на Евростат. Все повече опасни продукти, за които е подаден сигнал в системата за бърз обмен на информация, се продават онлайн. Това показва необходимостта всички платформи за онлайн търговия да продължат да полагат и да повишат усилията за отстраняване на опасни продукти.

С Директивата на ЕС за електронната търговия се въвеждат процедури за уведомяване за проблемно онлайн съдържание и за неговото премахване, но тези процедури не са регулирани подробно. Тази седмица четири основни платформи за онлайн търговия поеха ангажимент за осъществяване на набор от действия, с които да се гарантира добра защита на потребителите в ЕС.

Групата Alibaba (за AliExpress), Amazon, E-Bay и Rakuten – Франция се ангажират със следните мерки:

• Да реагират в срок от два работни дни на сигнали, подадени от органите до звената за контакт на дружествата, за премахване на търговците, предлагащи опасни продукти. Дружествата трябва да предприемат последващи действия и да информират компетентните органи за предприетите действия.

• Да предвидят ясна процедура, която клиентите да могат да използват, за да сигнализират за опасни продукти. Тези сигнали трябва да се обработват експедитивно и да получават подходящ отговор в рамките на пет работни дни.

• Да проверяват информацията за иззети/опасни продукти, която е на разположение в системата на ЕС за бърз обмен на информация за опасни нехранителни продукти, както и от други източници, като например от правоприлагащите органи, и да предприемат подходящи действия по отношение на съответните продукти, когато такива могат да бъдат идентифицирани.

• Да осигурят специфични единни звена за контакт, с които държавите членки да се свързват за сигнали за опасни продукти, както и с цел улесняване на комуникацията по въпросите във връзка със безопасността на продуктите.

Да предприемат мерки, насочени към предотвратяването на повторната поява на вече отстранени опасни продукти.

• Да предоставят информация/да обучават търговците във връзка със спазването на законодателството на ЕС за безопасност на продуктите, да изискват от търговците да спазват закона и да им предоставят линк към списъка със законодателството на ЕС за безопасност на продуктите.

Платформите за онлайн търговия и Европейската комисия ще правят оценка на напредъка по тези ангажименти на всеки шест месеца, като публикуват доклад, уточниха от Брюксел.

Европейската комисия насърчава и други платформи за онлайн търговия да последват примера на четирите дружества, които поеха водеща роля в това отношение, като се присъединят и допринесат за подобряване на онлайн безопасността на продуктите за потребителите в ЕС.

Коментар