НАСА намалява значително шума на самолетите

При едновременното прилагане на няколко техники, нивото на шума от тестовите самолети Gulfstream III е намалено с повече от 70% (снимка: НАСА)

Серия летателни изпитания на НАСА демонстрира ефективността на нови техники, които значително намаляват шума на самолетите по време на кацане и в крайна сметка подобряват условията за живот в близост до летищата.

Резултатите от тестовете показват, че при едновременното прилагане на няколко техники, нивото на шума от тестовите самолети Gulfstream III е било намалено с повече от 70%. Става въпрос само за шума на планера (силовата конструкция на самолета), но не и за шума на работещите двигатели.

На първо място, специалистите на НАСА са използвали порьозни или перфорирани шасита. Въпреки че те са изследвани и по-рано, новата форма, проектирана с компютърно моделиране, гарантира максимално намаляване на шума, без да се жертва аеродинамичното съпротивление.

Освен това доработката на колесника, съдържащ монтажни елементи, запълването на задната ниша с пяна и монтирането на решетка за изглаждане на въздушния поток също са довели до намаляване на шума.

На второ място, за да се намали шума от крилата, НАСА използва експериментална гъвкава закрилка, разработена по-рано в рамките на проекта АСТЕ (Adaptive Compliant Trailing Edge), който изследва потенциала на безшевни елементи за крилата с цел подобряване на аеродинамичната ефективност.

За разлика от традиционния дизайн, който се характеризира с пролука между закрилката и главната част на крилото, при ACTE закрилката има безшевна конструкция.

От НАСА не съобщават кога новите разработки ще бъдат внедрени в серийно-произвежданите самолети, но се очаква това да стане в най-скоро време, предвид доказания ефект от модификациите.

Коментар