Илон Мъск на прицел: отменил критични тестове на Model 3

Tesla се похвали наскоро, че е достигнала желания обем в производството на електромобили – 7000 машини седмично, от които 5000 Model 3. Някои медии обаче излязоха с информации, че шефът на компанията Илон Мъск е отменил критични тестове на колите, за да влезе Tesla в график.

Публикация в Business Insider алармира, че постижението на Tesla може да се дължи на намалени изисквания за качеството при сглобяване на електромобилите. Според вътрешен документ, попаднал в ръцете на журналистите, Илон Мъск е поискал от инженерите в завода на Tesla във Фримонт, Калифорния, да не провеждат стандартния тест за спирачките (brake-and-roll) на Model 3, за да ускорят производството.

Липсва обаче информация колко електромобила, ако въобще има такива, са напуснали производствената линия, без да провеждат въпросния тест. Според източника на Business Insider, спирачните тестове са спрени в 3 часа сутринта на 26 юни. Не е ясно защо конкретно този тест е отменен и колко дълго ще продължи ограничителната мярка.

Същевременно, говорителят на Tesla Дейв Арнолд коментира пред Business Insider, че всяка кола преминава през „задълбочени проверки на качеството”, включително спирачни тестове. „Няма изключения”, категоричен е Арнолд. Но на пряк въпрос дали господин Мъск е издал заповед за спиране на теста за спирачките, той отговаря: „Нямам какво да допълня освен първоначалното изявление”.

Според експерти, тестването на спирачната система и балансирането на колелата на последния етап е важна част от процеса на производство на автомобили. Изпитването гарантира, че колелата са напълно подравнени и също така проверява функционирането на спирачките, като пуска двигателя на определени обороти и наблюдава как реагират спирачките на диагностичните системи.

Без този тест, казва консултантът Рон Харбър от Oliver Wyman, компанията може да има много проблеми с качеството и обаждания на потребителите до сервизни центрове. Такива тестове се извършват във всички автомобилни заводи и са неразделна част от производството на колите.

Служители на Тесла информират също, че компанията най-вероятно е постигнала целта от 5000 превозни средства седмично, като е довършила работата по автомобили, които вече са минали през производствената линия седмица по-рано, но пускането им е било отложено за ревизия.

Дейв Арнолд обаче оспорва това твърдение, като отбелязва, че Tesla е последователна в съобщаването на цифрите. Според него, това се случва всяка седмица: определен брой неготови автомобили винаги остават в производствената зала и съответно довършването им се отлага за следващата седмица.

Tesla междувременно обяви, че през второто тримесечие е произвела 28 578 електрически автомобила Model 3. Но според вътрешните документи на компанията, станали достояние на журналистите, по план е трябвало да бъдат пуснати 36 020 от тези коли.

Коментар