Покачването на цената на кобалта и нарастващите нужди на електромобилите могат да доведат до драстично поскъпване на литиево-йонните батерии за смартфони и друта електроника през третото тримесечие на 2018 г. Скокът на цените беше отложен за известно време, тъй като производителите имаха запаси от готова продукция.
Средно, цените ще нарастнат с 5 до 15% на тримесечна база. Що се отнася до четвъртото тримесечие, има шанс цените да останат на същото ниво, прогнозират анализатори от EnergyTrend, подразделение на TrendForce.
Като цяло, цените на батериите за ИТ електроника се покачиха през второто тримесечие, в резултат на поскъпването на материалите през първото тримесечие. Но ръстът в поскъпването се забави за кратко, благодарение на наличието на складови запаси при производителите.
През третото тримесечие се очаква цените на призматичните батерии да се повишат с 6-8%, на цилиндричните – със 7-9% и на полимерните – с 10-15%. За сравнение, през първото и второто тримесечие цената на призматичните батерии се покачи с 2-4%, на цилиндричните – с 1-2%, а на полимерните – до 4%.
При цилиндричните батерии има още една причина за поскъпване и това е дефицитът на компоненти, поради намаляване на производствените обеми. Проблемът е в това, че производителите на ключови компоненти преразпределят обемите на производство, за да предложат повече батерии за електромобили.
На първо място, този проблем засяга електрическите кондензатори, но също така се отразява на доставките на резистори и индуктори. През третото тримесечие на 2018 г. цените на резисторите се очаква да регистрират ръст от 5-10%, а цените на кондензаторите – с 3-5%.
Производителите се опитват да се справят с последствията от покачването на цените на кобалта с помощта на нови решения, които съдържат повече никел или чрез увеличаване на напрежението за сметка на по-висока енергийна плътност.
Но повечето никел в батериите изисква по-голяма стабилност на структурата на материала и по-добри производствени условия. Поради това, производителите на батерии с високо съдържание на никел се намират основно в Япония. Що се отнася до втория вариант, той се използва широко в ИТ електрониката, включително от китайски производители.
Покачването на цените на кобалта се дължи отчасти и на разрастващото се производство на електрически автомобили, което също се нуждае от този материал. Автомобилната индустрия се развива особено бързо в Китай. Нуждите от кобалт в световен мащаб възлизат на 110-120 хиляди тона годишно, като само индустрията на Китай поема около 7-8 хиляди тона.