Пикът в продажбите на таблети отмина отдавна. Вече няколко години този пазар е в постоянен спад, но въпреки това остава значим като обем на продажбите и производителите все още имат стимул да предлагат нови устройства.
В близките няколко години световният пазар на таблети ще продължи да намалява, поради нарастващата популярност на големите смартфони, сочи доклад на анализаторската компания Digitimes Research. През 2019 г. доставките ще паднат до 141 млн. броя, а в периода от 2021 до 2023 г. ще намаляват с 2-3% годишно.
Във всички случаи обаче годишните продажбите на таблети ще останат на ниво над 120 млн. броя в близка перспектива, което прави този сегмент от пазара все още привлекателен. За да стимулират търсенето, марковите производители ще продължат да привличат потребители с достъпни цени и да притискат доставчиците на безименни устройства, делът на които възлиза на около 10-20%.
Продажбите на 9-инчови и по-големи таблети се очаква да нараснат през настоящата година, тъй като потребителите заменят старите си компактни модели. Освен това за ръста в този сегмент ще повлияят и покупките от сектора на образованието.
При безименните таблети се очаква слаб ръст тази година, благодарение на стабилизирането на цените на ключови компоненти. Но обемът на целия пазар на таблети ще намалее, заради по-слабото общо търсене на подобни устройства.
Наскоро Apple пусна най-големия си смартфон – iPhone XS Max с 6,5-инчов екран, който несъмнено ще тласне продажбите в сегмента на фаблетите, но ще окаже допълнителен натиск върху пазара на таблети. Digitimes Research очаква след 2020 г. по-голяма част от пазара на таблети да се концентрира около устройствата с екрани от 9,7 до 12,9 инча.
Очаква се в близките пет години Apple да увеличи дела си на пазара за таблети с помощта на iPad от начално ниво. Освен това по-дългият срок за използване на iPad, в сравнение с конкурентните Android устройства, ще направи таблетите на компанията по-привлекателни за потребителите, които искат да заменят своите стари таблети.
По данни на IDC, световният пазар на таблети е регистрирал спад от 13,5% през второто тримесечие на 2018 г. – доставките са намалели до 33 млн. броя, докато година по-рано бяха 38,2 млн. броя за същия период.
Повечето предлагани устройства на пазара се отнасят към традиционните модели от типа „slate”. Спадът в този сегмент е по-голям от средния за пазара – в периода април-юни доставките са се свили с 14,5% до 28,4 млн. броя.
Негативната тенденция обхваща и категорията на т.нар. „detachable” таблети – това са хибридни устройства с отделяща се клавиатура, при които по-рано имаше ръст. Анализаторите обясняват регреса с това, че през второто тримесечие на пазара липсваха значими нови продукти, докато година по-рано се появиха наведнъж няколко интересни устройства.