Администрацията на президента на САЩ разкри плановете си да ревизира правилата за пътна безопасност, които ограничават напълно движението на самоуправляеми автомобили по пътищата, предвид появата на нови превозни средства – без педали, волан и водач.
Националната администрация по безопасност на движението по пътищата NHTSA „възнамерява да преразгледа необходимостта и целесъобразността на своите настоящи стандарти за безопасност”, разкри документ, публикуван миналата седмица. Правилата ще бъдат преразгледани в светлината на новото поколение превозни средства – такива без педали, волан и водач. За промяната Департаментът по транспорта говори в 80-страничен доклад, озаглавен „Автоматизирани превозни средства 3.0”.
Новите технологии изискват промени
Министерството съобщи, че NHTSA вече събира коментари относно предложените промени в стандартите за безопасност, за да ги съобрази с навлизането на автоматизираните технологии за превозни средства и възможността да се определят изключения от определените стандарти, които понастоящем са приложими само при присъствието на човек-водач.
Секретарят по транспорта на САЩ Илейн Чао казва, цитирана от Ройтерс, че самоуправляемите автомобили имат потенциала да намалят драстично трафика и смъртните случаи по пътищата. Тя добави обаче, че „обществеността има основателни притеснения относно безопасността, сигурността и неприкосновеността при автоматизираните [автомобилни] технологии”.
В момента в САЩ автомобилите трябва да отговарят на близо 75 автомобилни стандарта за безопасност. Много от тях са написани с презумпцията, че превозното средство се контролира от лицензиран водач.
През януари General Motors подаде искане за допускане на изключение от настоящите правила за използване на превозни средства без волани и други контролни механизми. Такива возила ще са част от автопарк, който компанията планира да пусне в експлоатация през 2019 г. Засега NHTSA не е взела решение по петицията на GM. Агенцията обаче заяви, че планира да предложи модернизиране на процедурите, които да се следват при преразглеждането на петициите за освобождаване.
Waymo на Alphabet също планира да пусне в експлоатация услуга за споделени автомобили, която ще се обслужва от автоматизирани коли, без водач зад волана. Това ще стане в Аризона по-късно тази година. За разлика от GM обаче, превозните средства на Waymo ще разчитат на човешки контрол.
Рано ли е за регулации?
Ревизиите на стандартите за безопасност в светлината на автоматизираното управление безспорно ще трябва да вземат под внимание потенциала за инциденти като този, който се случи в началото на годината с автомобил на Uber Technologies в Аризона. Тогава самоуправляващото се превозно средство удари и уби на място пешеходец. Шофьорът, който е трябвало да се намеси в проблемната ситуация, е гледал видео, разкри по-късно полицията. Много от критиците на самоуправляемите коли твърдят, че катастрофата доказва, че технологиите не са достатъчно безопасни, за да бъдат допуснати по обществените пътища.
Независимо от това самоуправляемите коли се развиват бързо и скоро тяхното „поведение“ ще трябва да се регулира. NHTSA засили фокуса си към самоуправляемите автомобили след „замразяването“ на законопроект за безпилотните автомобили в Конгреса на САЩ, който премина през Камарата на представителите през 2017 г. Малко вероятно е този законопроект да бъде придвижен през 2018 г., според представители на Конгреса. В своя доклад обаче NHTSA определя статута си като „достатъчно гъвкав, за да може да се съобрази с работата и дизайна на различни видове автоматизирани превозни средства“.
Администрация и бизнес
Според щатския Център за автомобилна безопасност, NHTSA ще трябва да изисква от компаниите да „представят доказателства“, че тяхната технология за самоуправление е безопасна, „преди неволното включване на човешки същества в тестването им“.
На свой ред самите автомобилни производители настояват, че има риск NHTSA да се забави твърде много с писането на правилата, които да позволят масовото разпространение на самоуправляеми автомобили без човешки контрол.
Косвени въздействия от безпилотните коли
Наред с всичко това транспортното ведомство на САЩ обяви, че ще започне проучване на въздействията от използването на автоматизирани коли върху пазара на работната сила. Това проучване ще се реализира съвместно с министерствата на труда, на търговията, на здравеопазването.
При всички положения, пише в доклада, администрацията няма да подкрепи призивите за край на „човешкото шофиране“. Департаментът „цени свободата на свободните пътища, което включва и свободата американците да управляват собствените си превозни средства“.
Докато станат достатъчно умни, няма да намалят , а ще увеличат ДРАСТИЧНО смъртните случаи. Даже мисля че е трик срещу свръх популацията 😉
Самоуправляемите коли няма да са безгрешни още дълго време. Особено когато е намесн човешки фактор в средата. Като например оная дето излезе от тъмното и се навря под гумите на Убер колата. Без нали, да обсъждаме самият шИфьор дето зяпаше мобилния.
Но ще снижат произшествията с над 90%.