Нов уеб-базиран проект провокира обществото да оптимизира автомобилните пътувания с цел опазване на околната среда. Разработката е дело на български ентусиасти и е без аналог в световен мащаб.
Мисия „Емисия“ (Mission Emission) идва в отговор на увеличаващото се замърсяване на въздуха от вредните емисии на автомобилния транспорт. Инициативата за създаване на дигитален продукт в обществена полза е на българските компании Oblik Studio и BetaPeak, които инвестират няколко месеца и ресурс от 10 човека в различните етапи на проекта.
Порталът информира за вредата от автомобилните пътувания и стимулира хората да предприемат конкретни действия за намаляване на вредните емисии. Проектът калкулира количеството въглероден диоксид и азотен оксид вследствие от дадено пътуване с автомобил, като се основава на типа превозно средство, използваното гориво и планирания маршрут.
„София е един от градовете в Европа с най-високи нива на замърсяване на въздуха, особено в зимните месеци. Проблемът придоби обществено значение през последните няколко години и провокира екипа ни да създаде Мисия „Емисия“ като социално-отговорна кампания. Целта ни е всеки един от нас да бъде информиран за това какво оставя след себе си и да бъде лично ангажиран с намаляването на човешкото въздействие върху околната среда“, сподели Димитър Протогеров, съосновател на Oblik Studio.
През 2018 г. пътуването е все по-достъпно от всякога и разстоянията отдавна не са бариера за хората, но всеки изминат километър крие детайли, които рядко вземаме предвид. По последни данни на ЕС пътният транспорт е основен източник на парникови газове и е отговорен за около 15% от емисиите на въглероден диоксид в страните от ЕС.
Замърсяването от автомобилния транспорт причинява непосредствени и дългосрочни ефекти върху околната среда. Автомобилите изпускат широк спектър от газове и твърди частици, които допринасят за глобалното затопляне и киселинните дъждове, като увреждат околната среда и човешкото здраве.
Шумът от двигателите и разливът на гориво също допринасят за негативното влияние. Автомобилите, камионите и другите видове транспорт са най-големият участник в замърсяването на въздуха, но процесът е все още обратим, ако се предприемат отговорни действия.
„Всички сме наясно, че нещо лошо се случва с климата на Земята, но е наша отговорност да бъдем активни за решаване на проблема и чрез действията във всекидневието си. Темата трябва да присъства не само в новините, но и вкъщи”, добави Ясен Славов, главен мениджър на BetaPeak.
Много държавни ръководители и световни лидери потвърдиха своите ангажименти за борба с изменението на климата по време на Срещата на върха „Една планета“ в Париж на 12 декември миналата година, която се проведе по повод двегодишнината от Парижкото споразумение за климата. Техните призиви за конкретни действия идват след като концентрацията на парниковия газ въглероден диоксид достигна най-високото си ниво от 800 000 години насам.
През 1990 г. и 2014 г. емисиите на CO2 нараснаха с 60%. И въпреки че през последните 3 години глобалните емисии бяха намалели, през 2017 г. те отново започнаха да се покачват.
„Вярваме, че промяната зависи от всеки един от нас по отделно и сме убедени, че има какво да променим във всекидневието си, за да се ограничи замърсяването с парникови газове. Мисия „Емисия“ е приносът ни и се надяваме да се превърне в кауза за повече хора по света“, заключиха инициаторите от Oblik Studio и BetaPeak.