Автопроизводителите в ЕС с отсрочка за климатичните цели

Автомобилните производители ще избегнат глоби заради емисиите тази година
(снимка: CC0 Public Domain)

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви тригодишен преходен период за европейските производители на автомобили, за да изпълнят екологичните стандарти за намаляване на емисиите на CO2.

Компании като Volkswagen, BMW, Renault и Stellantis (която притежава марките Jeep, Fiat и Peugeot) ще могат да избегнат глобите за намаляване на емисиите през 2025 г., но трябва да изпълнят същите цели до края на новия краен срок. Решението цели да подкрепи индустрия, която осигурява 13 милиона работни места и 7% от БВП на ЕС.

„Изискването за гъвкавост в регулирането на емисиите е ясно. Вместо годишно отчитане компаниите ще получат три години”, каза фон дер Лайен в Брюксел след среща с представители на автомобилната индустрия. Тя подчерта, че облекчаването на правилата не отменя целите, но дава „пространство за маневриране и яснота” в контекста на забавящите се продажби на електрически превозни средства в Европа и ожесточената конкуренция от Китай.

От тази година ЕС затегна средните граници на емисиите за нови автомобили, като въведе глоби за превишаването им. Германия, Италия и Франция обаче разкритикуваха мерките, наричайки ги заплаха за индустриалния суверенитет.

Френският министър по европейските въпроси Бенджамин Хадад приветства инициативата на Комисията като „решение на здравия разум”. Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) също приветства облекченията, като го нарече „първа стъпка в правилната посока”.

В същото време ЕС засилва мерките за укрепване на конкурентоспособността. Миналата седмица Брюксел обяви намаляване на разходите за енергия, ключов проблем за индустрията на фона на евтината енергия в САЩ и Китай.

Тази седмица фон дер Лайен ще представи подробен „план за действие”, който включва създаването на индустриален съюз за съвместно разработване на софтуер, чипове и системи за автономно шофиране. Планирани са и пилотни проекти за транспорт без водачи и директни субсидии за местни производители на батерии.

„Постепенно ще въведем изисквания за европейско съдържание в батериите и компонентите”, отбеляза шефът на ЕК, обявявайки инициативата „Произведено в Европа”. Освен това ЕС има за цел да декарбонизира корпоративните автомобилни паркове, които представляват 60% от новите автомобили в региона.

Екологичните групи обаче разкритикуваха облекченията. Групата „Транспорт и околна среда” ги нарече „безпрецедентен подарък за автомобилната индустрия”, предупреждавайки, че „облекчаването на правилата ще циментира разликата между Европа и Китай в електрическата мобилност”. „ЕС създава опасна несигурност в зеления преход”, каза директорът на организацията Уилям Тодс.

Комисарят по индустрията Стефан Сезурне, от друга страна, подкрепи гъвкавия подход: „Няма да накажем индустрия, която трябва да подкрепяме. Най-добрите ще запазят предимствата си, а изоставащите ще спечелят време”. Главният изпълнителен директор на Volkswagen Оливър Блуме похвали „прагматизма” на Брюксел, докато ACEA отбеляза „положителни сигнали”.

Решението все още изисква одобрение от Европейския парламент и страните-членки на ЕС, но вече е част от стратегията на ЕС за спасяване на кризисния сектор. На фона на надпреварата със САЩ и Китай фокусът е не само върху околната среда, но и върху технологичния суверенитет – от чипове до интелигентни пътища.

Коментар