Калифорния готви данък на текстовите съобщения

С данъци върху текстовите съобщения Калифорния ще финансира телекомуникационни услуги за бедните (източник: CC0 Public Domain)

Калифорния скоро може да осъмне с нов данък – върху текстовите съобщения, изпращани през мобилните телефони. Новото предложение все още е доста неясно и повдига ред въпроси, но със сигурност вече запали недоволство у мнозина.

Целта на новата наредба, според предложението, е да се финансират телекомуникационни услуги за нискодоходните групи от населението. Данъкът ще компенсира загубените приходи от спада на традиционната гласова телеком услуга.

По данни на регулатора, публикувани в phys.org, приходите на операторите от гласови услуги са спаднали до 11,3 милиарда долара през 2017 г., в сравнение с 16,5 милиарда долара през 2011 г.

Предложението бе подадено от Комисията за комунални услуги в Калифорния (CPUC). Този орган регулира работата на комуникационните оператори, както и на доставчиците на енергийни, водни и транспортни услуги.

Засега не е ясно кой точно ще плаща данъка – дали изпращача на текстово съобщение, получателя, или и двамата. Не е ясно и как ще се подхожда към получаването и изпращането на съобщение от други щати и страни.

Ясно е обаче, че данъкът се отнася само за класическите тексстови съобщения – SMS и MMS. За разлика от другите съобщения, които се изпращат през различни приложения, тези два вида минават директно през мрежата на мобилния оператор,  през специално приложение за целта.

Няма да има данък за съобщенията през WhatsApp, Facebook Messenger, Apple iMessage, Google Hangouts, Snapchat и други подобни. Тези приложения използват интернет за преноса на съдържанито си, което е различен начин на предаване в сравнение с традиционните текстови съобщения.

Най-голямо недоволство в проекта обаче предизвика клаузата, според която данъкът се въвежда със задна дата – за период от 5 години назад. Окончателното решение се очаква през януари 2019 г.

Коментар