От 2022 г. ще бъдат въведени нови задължителни за европейските автомобили технологии за безопасност, предпазващи пътници, пешеходци и велосипедисти, съгласно споразумение, постигнато от институциите на ЕС миналата седмица по преработения „Регламент относно общата безопасност“.
Всяка година по пътищата на ЕС загиват 25 000 души, като по-голямата част от тези злополуки са вследствие на човешка грешка, коментира Елжбета Бенковска, комисар по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП.
С новите усъвършенствани устройства за безопасност, които ще станат задължителни, може да се постигне въздействие, аналогично на това при първоначалното въвеждане на обезопасителните колани, подчерта тя.
Много от новите устройства вече съществуват, по-специално при автомобилите от по-висок клас, но сега ще се повиши нивото на безопасност във всички класове. Към новите задължителни устройства за безопасност спадат:
За леки автомобили, микробуси, камиони и автобуси: предупреждаване за сънливост и разсейване на водача (напр. използване на смартфон по време на шофиране), интелигентна система за регулиране на скоростта и безопасност при движение на заден ход чрез камери или датчици, както и записващо устройство в случай на злополука („черна кутия“).
За леки автомобили и микробуси: предупредителна система при напускане на пътната лента, усъвършенствана система за аварийно спиране и обезопасителни колани, подобрени чрез изпитвания на сблъсък.
За камиони и автобуси: специфични изисквания за подобряване на пряката видимост на водачите на автобуси и камиони и отстраняване на мъртвите зони, както и системи в предната част и отстрани на превозното средство за откриване и предупреждаване за уязвими участници в пътното движение, особено при завой.
Очаква се предложените мерки да помогнат за спасяване на над 25 000 човешки живота и за предотвратяване на най-малко 140 000 тежки наранявания до 2038 г. Това ще допринесе за дългосрочната цел на ЕС – до 2050 г. броят на загиналите и тежко ранените да бъде почти нула („нулева смъртност“).
Електрониката в мента е без пари. Софтуера оскъпява. Обаче, кво ппрайм с моето старо Жигули?
Тези “екстри” ще са по-скъпи от колата ми..