Натиск за телевизори с пълни интернет възможности

При производителите на чипове се забелязва тенденция към стимулиране на ново поколение телевизори с пълни възможности на браузър, подобно на персонален компютър.

През октомври Intel пусна собствен чип, специализиран за телевизия. Същото правят и много други дизайнери и производители на интегрални схеми.

Въпреки това, напредък почти няма. Изненадващо е, че до известна степен бавното темпо като че ли не е случайно. Изглежда, че производителите на телевизори не искат това да се случи.

В наши дни е трудно да се намери екран, който да няма достъп до интернет. И това не се отнася само за персоналния компютър и телефона, онлайн продукти и услуги сега се предлагат в асансьори, на задните седалки на такситата и на креслото в самолета. Някои компании дори опитаха, макар и неуспешно, да показват онлайн съдържание на вратата на хладилника.

Как така се получи, че интернет не достигна до най-големия екран в ежедневието ни – телевизора? Около този и подобни въпроси върви дебат, който се разгорещява.Трябва ли телевизорите да имат достъп до интернет? И дали само до малка част от него или до цялата нерегулирана и хаотична онлайн вселена?

“Позицията на Sony е, че клиентите не искат интернет на телевизорите си и ние наистина точно сега нямаме за цел да предоставим нещо друго, освен интернет видео на нашите екрани,” казва Грег Белони, говорител на японския гигант.

Същото се отнася и за Sharp Electronics. Старши вицепрезидентът на Sharp Electronics Marketing Co. of America Боб Скалионе казва: “Засега по-важно е да предоставим на телевизионния екран съдъръжанието, което клиентите искат и да ги оставим да сърфират в интернет на техните компютри”.

Някои анализатори на индустрията намират, че производителите на телевизори имат право, тъй като много потребители свързват телевизията с продукти и услуги с еднопосочна комуникация, които те възприемат, полегнали на дивана в хола. Сърфирането в интернет е по-активно и въвличащо занимание.

Анализатори и ръководители от индустрията казват, че производителите на телевизори имат други причини да твърдят, че клиентите не искат да сърфират от дивана пред телевизора. На първо място, печалбите в телевизионната индустрия са доста изтънели. Добавянето на цената за технология за сърфиране, която може да бъде 100 долара, е сериозна бариера.

След това идва потенциалната опасност от отварянето на телевизията към интернет и респективно към всички вируси и червеи, които ще пропълзят оттам. Свикнали сме с появата на синия екран на компютъра, който предизвестява за сериозен проблем. Но представяте ли си това да се случи в най-интересния момент от някой футболен мач?

“Хората нямат почти никаква толерантност към вируси и спирания на телевизорите”, казва Ерик Ким, старши вицепрезидент на групата „Цифров дом” на Intel. “Ако нечий телевизор се повреди, човекът просто ще го сложи в кашона и ще го върне в магазина”.

Чипът Intel Media Processor CE 3100 поддържа всички функции на браузър. Но той е възприет само от шепа производители на телевизори и то за ограничена употреба. Производителите предпочитат да държат клиентите си в защитен периметър с избрано съдържание.

Samsung, например, смята да започне да продава тази пролет телевизори, които да осигуряват достъп до канали за новини, време и финанси, поддържани от Yahoo. Телевизорът Aquos на Sharp вече има програми, които предлага информация за трафик, време и финансова информация, достъп до комични сериали и някои уеб базирани спортни и развлекателни програми от NBC. Sony също предлага подобни услуги на някои от своите телевизори.

За някои производители на телевизори, самата Intel може би е част от проблема, казва Ричард Дохърти, индустриален анализатор в Envisioneering, фирма за проучвания на пазара за потребителска електроника. Той смята, че тези компании се опасяват, че Intel може да завладее пазара на чипове.

“Дори компании, които работят с Intel, не искат да имат само един доставчик на решения”, казва Дохърти, като добавя, че навлизането на Intel на пазара ускори разработването на специализирани за интернет телевизионни чипове от конкуренти като Broadcom, STMicroelectronics, Texas Instruments, Freescale и NXP.

Дохърти смята, че производителите на телевизори също рискуват да загубят контрол над процеса, ако не измислят решение и то скоро.  Други конкуренти са производителите на телевизионни приставки.

Вероятно ще се появят и напълно нови конкуренти, какъвто е Гордън Кемпбъл, например. Той беше първият главен корпоративен маркетинг директор на Intel. По-късно Кемпбъл се занимаваше с проектиране на полупроводникови елементи и беше сред пионерите, които разработиха чипове за iPod и 3-D видео игри. Той очаква с нетърпение възможността да прави чипове за телевизори.

Сегашната му компания Personal Web Systems се готви през това тримесечие да пусне своя първи продукт – адаптор, който ще се свързва към телевизорите, за да им предоставя пълни интернет възможности.

Кемпбъл казва, че неговата компания е в процес на намаляване на технологията, включена в устройството, до един малък чип с размер на пощенска марка, който ще интегрира пълен достъп до интернет в телевизорите в едни по-развити пазари.

По негово мнение, цената за производителите може да е под 100 долара. Освен това смята, че производителите не са искрени, когато твърдят, че клиентите не искат пълен достъп до интернет.

Индустриални анализатори са на мнение, че производителите на чипове, независимо дали компанията на Кемпбъл, Intel или други, трябва да работят в сътрудничество с компаниите, които правят телевизори. Кемпбъл е съгласен донякъде с тях, но той смята, че клиентите в крайна сметка ще купуват адаптори за интернет, което ще накара производителите на телевизори сами да вграждат чипове или да изгубят бизнеса си.

Коментар