Очаква се този месец местните власти в Лос Анджелис, Калифорния, да одобрят договор, който ще направи слънчевата енергия по-евтина от всякога, като същевременно се справи с основния й недостатък: това, че „работи”, само когато слънцето грее.
Договорът предвижда изграждане на огромна слънчева ферма, която ще е снабдена с една най-големите батерии в света. Системата ще осигурява около 7% от електричеството на града към 2023 г. на цена от 1,977 цента за киловатчас за слънчевата енергия и 1,3 цента за електричеството от батерията. Това е по-евтино от която и да е енергия, генерирана от изкопаеми горива.
Сбогом, изкопаеми горива
„Лека нощ природен газ, лека нощ въглища, лека нощ ядрени централи”, написа Марк Джейкъбсън, атмосферен изследовател в Станфордския университет в Пало Алто, Калифорния, чувайки новината за сделката в края на миналия месец.
„Поради нарастващите икономии от мащаба, цените на възобновяемите енергийни източници и батериите продължават да се понижават”, добавя Джейкъбсън, който е съветник на различни правителства по света в преминаването към 100% възобновяема електроенергия.
Новата система за слънчева енергия и съхранение ще бъде изградена във вид на 400-мегаватов фотоволтаичен масив, който ще генерира приблизително 876 000 мегаватчаса електроенергия годишно – достатъчно за електрозахранването на повече от 65 000 домакинства през дневните часове.
Батерията с мощност от 800 мегаватчаса ще съхранява електроенергия след залез, намалявайки нуждата от генератори на природен газ.
Постоянен спад
Спадът на цените на възобновяемите източници вече доведе до мащабна промяна в енергийните системи по света.
През март анализ на повече от 7000 глобални проекта за ВЕИ съхранение на Bloomberg New Energy Finance отчете, че цената на литиево-йонните батерии от комунален мащаб е спаднала с цели 76% от 2012 г. насам и с 35% само за последните 18 месеца – до 187 долара на мегаватчас.
Друга фирма за наблюдение на пазара, Navigant, предрича намаляване на тази цена наполовина до 2030 г.
Съхранението – сериозно предизвикателство
Мащабното съхранение на енергия – такова от комунален клас – може да разчита на различни технологии. Всяка от тях има своето място в енергийния баланс и следва да бъде преценена съобразно целите и нуждите на конкретния регион.
Една от тях са литиево-йонните батерии – „едри” версии на устройствата, които захранват лаптопите и повечето електрически превозни средства. Такива акумулаторни масиви все по-често се интегрират в комунални мрежи за електроразпределение.
Все пак батериите от този вид са само част от решението за съхранение на енергия, тъй като те обикновено осигуряват захранване едва за няколко часа. Това не е достатъчно, като се има предвид, че природата понякога сервира дълги периоди на облачно време, валежи и снегове.
Затова все по-голяма роля в енергийния микс придобиват и другите технологии за съхранение на електроенергия. Една от тях са системите за генерация чрез сгъстен въздух.
Важни са и помпените ВЕЦ съоръжения, при които в периодите на излишък енергията се използва за напълването на язовири, от които впоследствие се добива електричество.
От известно време индустрията експериментира и с техния аналог в пустинен вариант – системи за съхранение чрез инертни материали, които се издигат -например по склон – във вагони, които по-късно се спускат надолу и генерират електричество.
.. 14/07/2019 19:58 Хахаха, а се появи един рубладжийски мармот дето ще се изсмива в лицето на хората които се опитват да водят към прогрес.
Да, нормално е, на РосАтом и всите други представители на въглищни, газови и нефтени дружества им треперят панталонките при тези новини и плащат наляво и надясно на троловете да не спират да плюят.
Има много по-добър начин за запазването на енергията от фотоволтаиците с издигане на големи тежести на високо, които в последствие да се спускат и така да отдават отново енергия. Подобно на ПАВЕЦ, но без нужда от язовири. Това с вагоните ме уби
Хахаха, а един мармот ще я завива в станиол.
Първо, на дебила, който се е размрънкал „Лека нощ природен газ, лека нощ въглища, лека нощ ядрени централи”, с тия 7% мога само да му се изсмея в лицето.
Второ, тия цени, дето ги обявяват, са практически непостижими. Твърдят, че ще смъкнат цената над 20-40 пъти от текущата, а технология, която да го позволи, в настоящия момент просто не съществува.
Трето, батериите все още са “леко” скъпи, в статията меко казано са объркали.
Цената е $187 е на киловатчас, не на мегаватчас, иначе 100кВтч батерия за Tesla нямаше да струва $18700, а скромните $18,70.
В този смисъл, 800МВтч батерии ще са скромните $120 милиона. Това не са много пари, но трябва да се разделят на електроенергията, която ще предоставят.
Предвид остаряването на този тип батерии, животът им няма да е много повече от 10г, или $12 милиона на година.
При 876 гигаватчаса общо произведена електроенергия, получаваме $0,01369кВтч.
Тук, разбира се, пропускат инсталация, системи за охлаждане на толкова много батерии, най-вероятно активно охлаждане, което ще харчи електроенергия; поддръжка, системи за сигурност и пожароопасност – знаете какво става като се запалят йонно-литиеви батерии.
Също така, според сметката им тези батерии ще се зареждат с безплатен ток.
Отгоре на всичкото, удобно “забравят”, че при зареждане и разреждане на батериите има общо около 20% загуби, които батериите отделят под формата на топлинна енергия.
Въобще, такъв е резултатът, когато неадекватни дебили биват издигнати на високи управленски позиции – всякакви измамници и шарлатани ги меткат с проекти за стотици милиони, дори милиарди.
То си пише, става въпрос за 400 мегаватов фотоволтаичен парк – ФЕЦ !
Предполагам, че става въпрос за огледала, които убиват птици. Когато се вдигне още малко КПД-то – фотоволтаиците ще са най-добрата технология.