Ще стане ли Mac OS платформа за бизнеса

Последните статистики показват, че Microsoft Windows, във всичките нейни форми на съществуване, е една операционна система в застой.
 
Най-новите данни сочат, че за пръв път от повече от десетилетие тя има по-малко от 90% пазарен дял, както и че нейният основен съперник не е този, който постоянно присъства в заглавията.
 
При целия шум около предимствата на Linux, операционната система с отворен код има пазарен дял, по-малък от 1%. Този минимален дял се задържа за известно време и на хоризонта няма ясни знаци за положителна промяна. Вместо това, се забелязва постепенно нарастване на популярността на Mac OS.
Въпросът
Според данните за януари 2009г., публикувани от Net Applications, пазарният дял на Mac OS е достигнал до 9.6% (да се има предвид, че тази статистика е центрирана към машини, свързани към интернет).
 
В няколко последователни месеци се забелязва тенденция на нарастване, поради което може да се очаква, че скоро ще премине границата от 10%. Разбира се, до голяма степен това се дължи на постепенното увеличение на пазарния дял на самия формат Apple Macintosh. Но независимо от причината, се налага въпросът: има ли операционната система на Apple бъдеще като платформа по избор за настолния компютър на бизнеса?
За дизайнери, проектанти и конструктори отговорът сега и от много години е твърдо да. Това са индустрии, в които Apple е утвърдено име, дори когато самият формат Macintosh изглеждаше западащ и колеблив. Именно тази репутация и популярност на Apple създаде комфортна среда за успеха на по-новите продукти на компанията iMac и iPod.
 
Но в останалите индустрии все още най-разпространени си остават РС-тата под Windows.
Причината
Като се има предвид общата степен на задоволство на потребителите от настолната машина на Apple, каква е причината за тоталното надмощие на Windows РС?
Казано просто, цената. Много потребители харесват лекотата на използване и интуитивния интерфейс на Apple, но възпиращият фактор е по-високата цена. Дори най-евтиният Macintosh компютър – Mac Mini понастоящем– е по-скъп от една настолна Windows система.
Дори преди компаниите да бъдат ударени от икономическата криза, те предпочитаха да използват ценово по-изгодните ПС-та за обикновените и рутинни офис задачи. Това като че ли не притеснява особено Apple. Компанията изглежда доволна от избрания бизнес модел да бъде алтернативен формат и да получава по-висока цена от продажби на по-малко устройства. Доброто финансово й състояние показва правилността на избора.
Apple не показва голямо желание да разбие бизнес сектора на масовия пазар. Опитът да конкурира РС-то в средностатистическия офис би означавало да отстъпи от успешния засега бизнес модел. Атаката на този пазар, където конкуренцията е брутална по отношение на цените, би означавала Apple да загуби идентичността си на първокласна марка.
Алтернативата Hackintosh?
Разбира се, има друга опция и тя е Apple да пусне една версия на операционната си система за PC-та. Това не е невъзможно, като се има предвид, че някои вече са се опитвали да го направят със съществуващ софтуер, и естеството на архитектурата на Intel, върху която работят Apple Macintosh.
 
Apple обаче не показва интерес в пускане на операционна система за друга платформа освен Macintosh. В момента компанията води съдебен спор с Psystar за така наречените Hackintosh компютри. Този факт дава ясна индикация, че Apple не се стреми на всяка цена да увеличи присъствието си на пазара на настолни компютри за бизнеса.
 
Вероятно за момента това е една мъдра стратегия, но тя в никакъв случай няма да помогне на компанията да задържи завоювания пазарен дял. С предстоящото излизане на Windows 7 евентуално до края на тази година, много е възможно да станем свидетели на спад на пазарния дял на Apple на нива доста под 10%.
Да не забравяме и факта, че Apple позволява използването на Windows на своята хардуерна платформа с помощта на софтуера Boot Camp. Това, плюс всичко казано дотук, ясно показва, че Apple още дълго време няма да бъде сериозен конкурент на масовия пазар на настолни компютри за бизнеса.

Коментар