ЕС взе на мушка ръждясалите кораби

Корабите, представляващи риск, могат да попаднат в черен списък по новите правила за морска безопасност, одобрени от Европейския парламент.

Наречен на петролния танкер, потънал близо до Франция през 1999 г., пакетът мерки „Ерика III“ предвижда правила за инспектиране на кораби, реагиране при спешни случаи и разследване на злополуки, съобщи сайтът на Европейската комисия. Предвиждат се и мерки за гражданска отговорност и задължения на страните, които трябва да гарантират, че плаващите под техен флаг кораби спазват стандартите за безопасност.

Новите правила имат за цел да предотвратят повтарянето на бедствия като нефтения разлив, предизвикан от танкера „Престиж“ през ноември 2002 г. По време на буря край северозападна Испания, корабът получава пробойна. След като подобно на „Ерика“ му отказват достъп до пристанище, в което да се освободи от 77 000 тона тежко гориво, той потъва в Атлантическия океан на 250 км от Испания

Оттогава старите еднокорпусни танкери като „Ерика“ и „Престиж“ са забранени в ЕС.

По новия закон, решенията за това, къде да се изпратят бедстващите кораби, ще се вземат независимо. Всички акостиращи в европейски пристанища кораби ще бъдат инспектирани. Корабите, представляващи риск, ще бъдат проверявани по-често, а при неколкократно нарушение на правилата ще може да им бъде наложена забрана.

Организациите, удостоверяващи безопасността на корабите, ще подлежат на одити. Ще бъде създаден европейски център за наблюдение на корабния трафик и всички страни от ЕС ще се свържат чрез „SafeSeaNet“ – мрежата за обмен на морска информация.

Националните морски власти ще бъдат одитирани, за да се гарантира, че прилагат международните стандарти за корабите, плаващи под техен флаг. Ще бъдат приети насоки за разследване на корабните произшествия, а схема за задължителна застраховка ще покрива щетите от злополуки. Корабните оператори ще отговарят за щетите, понесени от пътниците.

ЕС е важна морска сила – флотата му е 25% от световната. Около 40% от вътрешната и почти цялата външна търговия на ЕС се извършва чрез корабен превоз. Всяка година над 400 млн. пътници и близо 3,5 млрд. тона товари минават през пристанищата на ЕС.

Коментар