На РС пазара няма да остане място за малки играчи

Стагнацията на РС пазара продължава и става все по-трудно за оцелелите (снимка: CCO Public Domain)

Пазарът на персонални компютри загуби своята привлекателност, откакто смартфоните станаха масов продукт. Ръстовете и солидните печалби останаха в миналото, някои играчи излязоха от РС бизнеса, а други бяха погълнати. Стагнацията продължава и става все по-трудно за оцелелите.

Стив Фийлър, главният финансов директор на HP, споделя прогнозите на някои анализатори, които очакват намаляване на броя на продаваните персонални компютри през следващата година. Американската компания отчита увеличено търсене на компютри от корпоративни купувачи тази година, като в по-малка степен тенденцията беше изразена в потребителския сегмент.

Пазар само за големите

Според Фийлър, на когото се позовава Seeking Alpha, миграцията към Windows 10 няма да доведе до скок в търсенето на РС до края на текущата година, тъй като закупуването на нови компютри от корпорациите, които изоставят Windows 7, се извършва сравнително равномерно.

Пазарът на компютри постепенно се свива, става все по-трудно да се печели на него, а така наречената „органична консолидация” неизбежно ще намали броя на играчите с готови компютърни системи, смята мениджърът от HP, изтъквайки предимствата на компанията, произтичащи от собствения й мащаб.

Само голям производител може ефективно да оптимизира разходите си, да бъде гъвкав и устойчив на външни удари. Например, отрицателният ефект от увеличаването на митата на САЩ върху китайските стоки е сведен до минимум чрез упорит труд през последните дванадесет месеца. Според Фийлър, HP би могла да отвори позицията „тарифен инженер”, тъй като подобна работа изисква известен опит и изобретателност.

Придобиването от Lenovo на РС бизнеса на Fujitsu е нетипичен пример за консолидация, казва мениджърът. По правило големите играчи ще растат за сметка на малките, като не ги поглъщат, а вместо това ги изместват от пазара.

Иновациите като решение

Джейсън Чен, главен изпълнителен директор на тайванската Acer, също говори за проблемите на РС пазара в навечерието на IFA 2019. Неблагоприятните условия, които се влошиха на фона на търговската война между САЩ и Китай, подтикват този играч от топ 5 на световния РС пазар да ускори разработката на иновативни технологии за подобряване на потребителското изживяване.

Именно многото иновативни разработки позволяват на Acer да постигне ръст на приходите от 1-2% тази година. В противен случай компанията вероятно нямаше да избегне 10% спад в продажбите на фона на слабото търсене на глобалния пазар.

Същевременно Acer разширява присъствието си на пазара на софтуер и услуги, в опит да намали зависимостта си от пазара на персонални компютри. Очаква се PC бизнесът да формира 70% от общите приходи на Acer през 2019 г., спрямо 75% през 2018 г. Джейсън Чен обаче смята, че такъв показател не може да се нарече оптимален за компанията и затова Acer интензивно развива и други бизнес направления.

Неблагоприятни прогнози

Пазарът на компютри в региона EMEA (Европа, Близкия Изток и Африка) тази година „заспа” – очаква се продажбите да нараснат със символичните 0,2%, достигайки 71,7 милиона броя, според скорошен анализ на IDC.

Причини за стагнацията са слабото търсене в потребителския сегмент и високото ниво на запаси от РС в региона. Надежди за пазара като цяло дава бизнес сегментът, заради наложителния преход от Windows 7 към Windows 10, предвид изтичащата поддръжка на версия 7 на операционната система.

Анализаторите очакват доставките на традиционни персонални компютри – настолни, лаптопи и работни станции – да продължат да намаляват в EMEA средногодишно с 1,9% в периода до 2023 г., когато РС пазарът ще се свие до 64,85 милиона броя.

Коментар