TechNews.bg
АктуалноАнализиНовини

Изкуственият интелект: неразкритата бизнес-стойност

Наличните данни – вътре в дадена организация и извън нея – могат да бъдат обработени и превърнати в оръжие за изковаване на правилните бизнес-стратегии (снимка: CCO Public Domain)

Нещо, без което никой не излиза от дома си, са обувките. Но ако сте производител на обувки, добрата производствена технология и качествените материали са само първото стъпало към евентуалния пазарен успех – значение има цената на суровините, а тя може да се променя заради нови търговски споразумения между държавите; значение имат посланията на модните подиуми, от които хората се влияят; значение има дори все по-изменчивият характер на времето навън, защото в една дълга и топла есен хората няма да се втурнат да си купуват ботуши още през септември. Силата на изкуствения разум днес позволява машините да знаят всичко това и да прогнозират тенденциите в бизнеса. При това, ако се борави добре с наличните данни, машините го правят толкова умело, колкото най-добрите мениджъри.

Как обаче може една обикновена фирма от България да направи подобно нещо? Пред този въпрос мнозина ще свъсят вежди. „За всяка различна организация това е постижимо по различен начин”, казва Денислав Денчев, технологичен консултант в HPE, който отговаря за технологичното съдържание в програмата на предстоящата конференция „Интeлигeнтни ИT peшeния. Πocoĸa: Изĸycтвeн интeлeĸт” на 23 октомври в Coфия Tex Πapĸ, организирана от Неwlеtt Расkаrd Еntеrрrіѕе управлявана от Селектиум.


Изкуственият интелект е свързан с превръщането на основния актив на всяка организация, нейните данни, в смислено знание, което подпомага бизнеса и го движи напред, казва Денислав Денчев, технологичен консултант в HPE (снимка: личен архив)

Форумът ще заостри вниманието именно върху въпроса как наличните данни – вътре в дадена организация и извън нея – могат да бъдат обработени и превърнати в оръжие за изковаване на правилните бизнес-стратегии и „гениалните” бизнес-решения.


Повече от ИТ

Когато се говори за изкуствен интелект, повечето хора си представят роботи с човешки глас или автоматизирани машини в производствения цех. Изкуственият интелект обаче е много повече от това. Той е свързан с превръщането на основния актив на всяка организация, нейните данни, в смислено знание, което подпомага бизнеса и го движи напред, обяснява Денчев.

Материята е нова и трудна за осмисляне дори от действащите в нашето съвремие ИТ специалисти. Зад кулисите, като че ли има малко повече теория от нормално поносимото. Областите на приложение на тази теория обаче са почти безкрайно много. И решението на всеки проблем трябва повече от всякога да бъде съобразено със спецификите на дейността на организацията, нейните процеси, хора, машини, пазари.

Ролята на тази специфичност е донякъде позната от света на бизнес-софтуера – повечето ERP, CRM и прочее системи винаги търпят известна модификация спрямо бизнес-процесите в конкретната структура, но все пак те имат основно ядро – докато при изкуствения интелект няма подобно готово решение. „Досега лесно се намираха готови решения за определени бизнес-процеси, но тук няма нищо готово”, казва Денчев.

Но как?

Обичайният подход на закупуване на ИТ системи за автоматизация на работата не е приложим в областта на изкуствения интелект. Тук процесът започва с контакт с доверен партньор от областта на изкуствения разум, заедно с когото се прави анализ на наличните процеси, натрупани данни и евентуални възможности.

В резултат на подобен анализ неизбежно се стига и до формирането на идея каква инфраструктура е необходима, за да се случат интелигентните решения, управлявани от изкуствения интелект. Това може да означава допълнителното монтиране на камери, сензори и датчици или пък изчислителни ресурси, масиви за съхранение на данни и др., обяснява Денчев.

Огромни възможности

Най-видими, най-ефективни и най-убедителни са постиженията на изкуствения интелект в областта на публичните услуги. Затова те ще бъдат на фокус по време на конференцията „Интeлигeнтни ИT peшeния. Πocoĸa: Изĸycтвeн интeлeĸт”.

Градският автомобилен трафик, например, може да бъде управляван гъвкаво и интелигентно, за да няма задръствания по улиците и да се намалят пътно-транспортните произшествия. Това би спестило много нерви, но и много време на огромен брой хора – фактор, който пряко касае продуктивността им.

[related-posts]

Също толкова големи са възможностите на изкуствения интелект да подобри здравеопазването – тук способността на изкуствения разум да анализира колосални количества данни се свързва с намирането на трудно забележими тенденции в заболеваемостта, с откриването на нови лекарствени формули, а също с разкриването на измами и други приложения.

Предимствата на технологията обаче не са само за обществените организации. Там просто са най-видими за широката общественост.

Всеки, който предлага на пазара дадена услуга, има начин да впрегне изкуствения разум в своята дейност – стъпвайки на своите собствени данни и тези от заобикалящата го реалност. В този смисъл дори малките и средните фирми имат причина да се замислят за въвеждане на интелигентни системи на база изкуствен разум в своята дейност.

„Всеки мениджър може да се замисли, да види как технологията може да му бъде полезна в конкретния случай – данните на една организация са нейното съкровище и мениджърите могат да извлекат огромна бизнес-стойност от тях”, заключи Денчев.

още от категорията

Изкуствен интелект открива интернет зависимост с 86% точност

TechNews.bg

7 тенденции в изкуствения интелект през 2026 г.

TechNews.bg

AI резюметата съсипват труда на кулинарните блогъри

TechNews.bg

AI не се отплаща, но компаниите увеличат разходите си за него

TechNews.bg

Тръмп наема 1000 специалисти за „Технологичната сила“

TechNews.bg

Южна Корея въвежда  всеобхватни регулации за изкуствения интелект

TechNews.bg

1 коментар

гошу 15/10/2019 at 23:16

а иначе на всеки 2ри уред, или каквото и да е слагат етикет AI (ИИ) и вече голяма работа… като навремето FULL HD, HD .. 😉

Отговор

Коментари