Днес огромната част от организациите по света са, малко или много, софтуерни – и не е допустимо разработването на програмните системи да задължава бизнеса да чака, да се бави, да не се развива и да губи клиенти. Затова съвременните инструменти за разработване осигуряват на софтуеристите среда, в която да пишат код за много платформи, за много различни устройства, за бързо обновявяне и скоростно откликване на очакванията на бизнес-структурите.
Крайният резултат трябва да е прекрасно преживяване за крайния потребител. Това разказа Джеймс Монтемагно, водещ програмен мениджър в Microsoft, при откриването на конференцията DevReach 2019 тази сутрин. В рамките на по-малко от 30 минути той създаде набор от приложения, за да демонстрира пред общността на софтуерните специалисти от Централна и Източна Европа как съвременното създаване на различни апликации се случва бързо и чрез многократно използване на програмния код.
Всичко е софтуер
„Индустрията се променя от много време. Днес всичко, което се произвежда, има в себе си вграден софтуер. Колите, производствените системи, конферентните зали – всичко се движи от софтуер”, разказа Монтемагно. „За много от фирмите е немислимо да предлагат своята услуга без софтуер. Изумително е как на прага на 2020 година софтуерът обхваща всички аспекти от живота ни, от покупката на дом до четката за зъби”, допълни мениджърът.
В тази реалност за разработчиците на софтуер е важно да са максимално производителни. Те трябва да създават софтуера за всякакви крайни устройства – от компютри и смартфони до смарт-телевизори и умни лампи. Трябва да го създават така, че да няма значение с каква операционна среда е крайното устройство – Windows, Android, MacOS, Linux или друго.
И не на последно място, новостите в софтуера трябва да се „случват” бързо. Ако се появи бъг, той трябва да бъде отстранен бързо и за всички устройства; ако се пуска нова функционалност, тя трябва да е налична веднага навсякъде.
Идеалният „магазин”
В подобна среда софтуерните компании се превръщат в идеалния „магазин” за приложения, казва Монтемагно. Един и същи екип е в състояние да напише приложение, което работи едновременно на компютрите, на смартфоните и таблетите, на сензорните дисплеи на автомобилите и т.н. Всички устройства могат да работят еднакво с даденото приложение.
„Обхващаме всички форм-фактори и всички операционни системи – потребителите не искат да се интересуват какъв е софтуерът, те просто харесват дадено устройство и ние, разработчиците, трябва да направим така, че то да работи гладко и да им предлага всичко, което те очакват”, посочи Монтемагно.
Отговор на очакванията
Днес разработчиците могат да създават приложения, които работят едновременно на всякакви платформи, използвайки всякакви програмни езици и рамки, навсякъде, подчерта мениджърът. Това е важно, защото потребителските организации имат огромни очаквания към нас, софтуерните специалисти, и ние трябва да сме в състояние да ги посрещнем.
Всички ъпдейти трябва да стават бързо – не може да се чака новото издание на едно приложение да се качва поетапно на всичките няколко сървъра на компанията. Всеки новооткрит бъг трябва да се поправи веднага, на всички устройства, а не бавно, едно по едно.
„За всяка нова функция също не бива да се губи време за внедряването й на всички устройства и платформи. Когато се работи със споделен код, тази бързина е реалност”, разказа Монтемагно.
Крайният резултат позволява на компаниите, които разчитат на софтуер за своите продукти и услуги, да предложат на клиентите си добро цялостно „преживяване”.