Комисарката по информационна сигурност и медия на Европейския съюз Вивиан Рединг настоява за по-сериозни мерки в защита на тайната на личната информация на европейските граждани.
В петминутното си седмично видео обръщение, публикувано на нейния сайт тази сутрин, тя казва, че европейците трябва да имат право да контролират начините, по които се използва личната им информация.
Комисията, която тя оглавява, ще предприема действия в случаите, когато държавите-членки на Европейския съюз не успяват да осигурят това право при използването на нови технологии като рекламиране по целеви групи, “умни” RFID чипове или онлайн социални мрежи.
Вчера комисията призова отново за по-стриктна защита на правото на анонимност на интернет потребителите, настоявайки за преразглеждане на правилата и мерките за опазване на личната информация в светлината на технологичния прогрес.
Комисар Рединг каза още, че е “задължително” до края на годината тези правила, които датират от далечната 1995 година, да бъдат преработени и съобразени с новите условия. Според нея, тази реформа е трябвало да се извърши отдавна, като се има предвид бързото развитие на технологиите”.
Госпожа Рединг обръща внимание и на уеб сайтове за социални контакти като Facebook и MySpace, които правят профили на потребители и ги предоставят на рекламодатели. Тя смята, че на тези сайтове поне профилите на непълнолетните трябва да бъдат “анонимни по подразбиране”” и недостъпни за интернет търсачките.
Комисията внимателно следи как сайтовете насочват рекламите към определени потребителски групи, за да се увери, че те спазват правилата на Европейския съюз. Тези правила, по думите на г-жа Рединг, са “кристално ясни: информацията за даден човек може да се използва само с предварителното му съгласие”.
По отношение на масовото напоследък използване на RFID чипове, комисар Рединг е категорична, че нито един европец не трябва да носи чип в неговите вещи, без да е информиран точно за какво се използва, както и да има избор да го свали или изключи по всяко време.
Подобни чипове се интегрират в някои потребителски стоки, включително и карти за градския транспорт. Съществуват опасения, че могат да се използват за проследяване на поведението на хората без тяхно знание.
Доказателство за сериозността на намеренията на комисията е официалното предупреждение, което ЕС отправи към Великобритания, заради това че не прилага правилата за запазване на тайната на личната информация, които трябва да ограничат и забранят използването на услугата за интернет рекламиране, наречена Phorm, за наблюдаване на поведението на потребителите в интернет.