Уеб базираната електронна поща набира сили от години, особено откакто Google съживи тази концепция с пускането на Gmail и оттогава непрекъснато я развива и добавя нова функционалност, пише Washignton Post.
Напоследък много домашни потребители не си правят труда да изтеглят имейлите си и единствената заплаха за сайтовете, които предлагат уеб майл, идва от други сайтове, каквито са доскоро затворените общности на социалните мрежи. Най-популярната сред тях, Facebook, само преди дни регистрира 200-милионния си член, с което далеч не може да се похвали нито една услуга за уеб майл.
Базираната в уеб електронна поща се конфигурира лесно и бързо: необходимо е да се зададат потребителско име и парола, без никакви други настройки и адреси на пощенски сървъри. След като се активира, така нареченият акаунт може да бъде използван от всеки компютър, свързан към интернет.
Имейл системите, базирани в уеб, улесняват поддържането на постоянен адрес, независимо от доставчика на интернет. Същото това нещо при настолния имейл обикновено изисква допълнително заплащане на име на домейни и допълнителни настройки на сървъри на поща.
От друга страна, настолните програми за електронна поща позволяват да се чете и създава електронно съобщение без компютърът да е свързан към интернет (макар че Gmail в момента тества един офлайн режим на работа с пощата) и не добавя рекламни съобщения към оригиналното писмо.
Тяхното най-голямо предимство обаче е в разделянето на софтуер и услуга. Тъй като може да се използва повече от една програма с дадена имейл услуга, потребителят избира приложението, чийто характеристики и интерфейс харесва най-много. Обратното също е вярно: може да се използва една имейл програма с повече от една имейл услуга, което прави пощата по-гъвкава. Друго предимство е възможността да се архивират съобщенията и да се запазят дори и след затваряне на акаунта.
Ако програмистите на софтуер за настолна електронна поща поддържаха темпото на развитие на своите продукти равностойно на това на разработчиците на уеб мейл, те нямаше изобщо да се чувстват застрашени.
Но най-широко използваната програма за Windows – Microsoft Outlook е имала основен ъпгрейд на имейл функционалността през 2003 г. Създадена за големи фирмени потребители, тя не е подходяща за домашна употреба.
Втората по използваемост програма на Microsoft – Outlook Express пък е претърпяла само леки изменения от 1999 година насам. Нейната наследничка, Windows Mail, се появи чак през януари 2007 г. с дебюта на Windows Vista, но няма да бъде включена в новата Windows 7, така както и никоя друга мейл програма, въпреки че Microsoft все още ще предлага своята Windows Live Mail като безплатен даунлоуд.
Нещата не изглеждат по-блестящо и в лагера на софтуера с отворен код. Безплатната Mozilla Thunderbird също не се ъпгрейдва често. Тя е бърза при изпращане, получаване и търсене, но инструментите й за управление на пощата са ограничени и понякога скрити.
Адресната й книга също е с ограничени възможности, може да съхранява не повече от два имейл адреса за един човек. Новата Thunderbird 3, очаквана някъде през това лято, няма да острани този проблем. Разработчиците обещават да преработят адресната книга за следващото издание.
Голямо изключение от тази тенденция на изоставане идва от Apple и нейната програма Mail, която се разпространява с Mac OS X. С всяка нова версия на OS X, Mail се сдобива с нови полезни характеристики.
Какво е необходимо, за да се направи отново настолният имейл удобен за масовия потребител? Един отговор идва отново от Gmail: добавената през 2007 г. опция за синхронизиране на Gmail съобщенията с всяка мейл програма, която поддържа протокола IMAP. Тя слага край на необходимостта от избор между настолна или уеб поща: която и да се използва, потребителят ще вижда кои съобщения е изпратил, прочел, отговорил, препратил и маркирал.
Тази опция не се предлага единствено от Gmail. Безплатната услуга на AOL и платената онлайн услуга MobileMe на Apple също поддържат синхронизация.