Франция: социалните медии да трият съдържание до час

Франция отдавна се готви да наложи рестриктивни мерки на социалните платформи
(снимка: CC0 Public Domain)

Френският парламент прие спорен закон за т. нар. „реч на омразата”, който предвижда страната да глобява компаниите-оператори на социални медии, ако не успеят да премахнат определено незаконно съдържание в рамките на 24 часа, а в някои случаи и само до един час.

Новият регламент изисква технологичните платформи да премахват коментари със съдържание на „реч на омразата” – въз основа на раса, религия, сексуална ориентация, пол или увреждане, както и сексуален тормоз – в рамките на 24 часа, след като бъдат получени сигнали от потребителите. Терористично съдържание и детска порнография трябва да бъдат премахнато в рамките на един час след поставянето им под знака за неприемливост.

Ако не изпълняват тези изисквания, компаниите-оператори на платформи за социални мрежи ще бъдат глобявани с до 1,25 милиона евро, съобщи CNN. Няма да има глоби, ако платформите преждевременно премахнат съдържание, което впоследствие бъде означено като приемливо.

Въвеждането на мярката не е изненадващо, защото Франция отдавна се готви да наложи подобни мерки. Някои експерти-юристи и активисти обаче се опасяват, че подобен закон ще предостави на правителството безпрецедентна власт – да цензурира всякакви онлайн дейности.

Говорителят на La Quadrature du Net – френска асоциация за борба с цензурата и надзора в интернет – коментира пред CNN, че законът може да даде на политическите играчи „нов инструмент за злоупотреба с властта им и цензуриране на интернет за политически цели”.

„Една от опасностите на този нов закон е, че той може да се използва срещу журналисти, активисти и изследователи, за които се твърди, че [нормата ги] защитава. Никой не знае точно какво съдържание трябва да се счита за явно незаконно онлайн”, заяви говорителят.

През ноември Европейската комисия поиска от Франция да спре приемането на закона, докато не се приеме на общоевропейско ниво Законът за цифровите услуги – нова регулация на ЕС, която преразглежда начина, по който ЕС регулира цифровите платформи. Френските власти обаче игнорираха насоките на Европа. Министърът по цифровите технологии Седрик О тогава каза, че „ще се облегне на националния закон за речта на омразата, за да се съобрази със Закона за цифровите услуги, предложен от ЕС”.

Френският президент Еманюел Макрон никога не е крил от амбицията си да „укроти” технологичните гиганти като Facebook и Twitter. Той отдавна търси начин да ги озапти. Съвсем показателно за значението на този поход срещу интернет-гигантите е фактът, че новият закон е първият, гласуван от долната камара на Франция, който няма връзка с пандемията Covid-19 от март насам.

„От доста години борбата с омразата онлайн е основен приоритет за Facebook. Имаме ясни правила срещу нея и инвестирахме в хора и технологии, за да я идентифицираме и премахваме по-добре”, заяви говорител на Facebook по повод френския закон.

„Регламентът е важен за подпомагане на борбата с този тип съдържание. Ще работим в тясно сътрудничество с Върховния съвет по аудиовизуални комуникации и други заинтересовани страни относно прилагането на този закон”, допълни говорителят.

Одри Хърблин-Ступ, директор по връзки с обществеността в Twitter за Франция, заяви, че компанията се ангажира да изгради „по-безопасен интернет и (да се справи с) незаконната омраза онлайн”.

„Подобряването на здравето на обществените разговори е наш приоритет номер едно от няколко години. Ние се ангажираме да защитаваме отворения интернет и свободата на изразяване и да проучваме възможностите за справяне със злоупотребите и подвеждащата информация в мащаб”, каза Одри Хърблин-Ступ.

Германия има подобна норма, наречена Закон за правоприлагането върху мрежата. Той съществува на книга от 2018 г. Регламентът изисква платформите за социални медии да премахват „речта на омразата” и фалшивите новини в рамките на 24 часа след маркирането им като такива – в противен случай операторите ще бъдат изправени пред санкции в размер до 60 милиона долара.

Наред с това фирмите-оператори на социални мрежи трябва да публикуват и доклади на всеки шест месеца, в които подробно описват броя на жалбите срещу незаконното съдържание, които са получили.

Миналата година Германия глоби Facebook с над 2 милиона долара за неточно докладване на количеството незаконно съдържание в своята платформа. Санкцията бе обжалвана от Facebook.

Коментар