Снощи Apple представи нова версия на своята мобилна операционна система – iOS 14. Предварителните очаквания за iPhoneOS, тиражирани в Twitter от известен инсайдер, не се оправдаха.
iOS 14 реализира редица иновации, като например това, че най-накрая прозорецът за входящо повикване не се отваря в цял екран, прекъсвайки всяка текуща задача. Добавен е също режим „картина в картината”.
Apple е добавила в iOS 14 и възможност за търсене на емоджи, която ще позволи на потребителите да изберат подходяща емотикона с помощта на ключова дума. За целта е създадено ново текстово поле, в което е достатъчно да въведете ключова дума или фраза, за да получите достъп до различни емотикони за избор.
Тази функция отдавна присъства в Android, но едва сега се появява в iOS. Заслужава да се отбележи, че за много потребители, които обичат активно да използват емотикони във виртуалните си комуникации, това е наистина удобно нововъведение.
Освен това Apple публикува списък с устройства, поддържащи iOS 14, който започва от iPhone 6s/6s Plus и iPhone SE от първо поколение, така че повечето потребители на епълски смартфони ще могат да се възползват от новите възможности на платформата.
Лелеееее! Цял дисертационен труд на тема iБоклук. Впечатляващо!
Много ме кефят дървени философи, които не виждат по-далеч от носа си, но смело коментират.
То и със смартфоните Apple не бяха първи, и тогава дръвниците квичаха как нищо особено не били направили … обаче, накрая всички изкопираха тях, нали?
Като са толкова велики и WebOS, и Blackberry, някой да каже защо Android 1.0 нямаше успех? Или не помните, че беше клонинг на Blackberry, а? Нищо, интернетът помни 😀
Да, голяма част от функциите, които Apple представиха, вече ги има в Android, и дори в Windows Phone, който вече не съществува.
Но, огромната разлика е, че Apple мислят и планират как тия функции ще предоставят по-добро изживяване, без да прецакват други аспекти.
Конкретен пример – Widgets:
В macOS ги има от почти 20 години. Но, при първите смартфони процесорите бяха бавни, а комуникацията беше 3G – бавна и енергоемка – и Apple дори не са се опитвали да правят динамични елементи по home screen.
Google не им пукаше много и затова вкараха Widgets в Android, като крайният резултат беше, че 2-3 пъти по-голяма батерия и 3-5 пъти повече RAM (спрямо iPhone) просто не достигаха на системата.
Няма да забравя как всички се напъваха да си “менажират” хандроидчетата, белким работят що-годе добре. Всъщност, до ден днешен го правят, макар и не толкова, колкото около 2010.
Подобрението дойде най-вече от това Google, които уж бяха най-най-първите с техните “сервизи”, т.е. работа на приложенията във фонов режим, се наложи да изкопират технологично iOS и минаха на модел с планирани опреснявания и машинно обучение, което да планира по-ефективно опресняването на различните приложения.
И изведнъж безкрайната комуникация със сървъри секна – тъпите програмисти се наложи да си оправят некадърните приложения, съобразявайки се с новите ограничения.
По същия начин Android се наложи да мине на модела на iOS за даване на права на приложенията преди 5-6 години. Защото първоначалният беше безумен.
Микромеките отидоха още по-далеч – направиха Live tiles – но, поради скапаната основа се наложи да изпростят интерфейса до тотално грозилище, та после правиха масивни маркетингови кампании да убеждават всички, че това бил н’ам-си-к’ъв-си супер як стил.
Уви, със слаба основа и постоянно работещи приложения да обновяват 1-2 пиксела по екрана, направо закопаха платформата.
Apple бяха “последни”, в смисъл – на iOS, щото на macOS са първи от 20 години с тия widgets, както вече споменах.
За целта, обаче, междувременно пуснаха не малко технологии и библиотеки, за да гарантират, че тия widgets няма да ядат батериите за закуска, както се случва на другите платформи.
Та, затова Apple се случва не рядко да са последни. Защото почти всеки път са първите, които правят нещата правилно от потребителска и дори инженерна гледна точка.
Също както със смартфоните, в които също не бяха първи, всъщност.
Поредното голямо НИЩО от страна на ябълката. Сега пак ще налеят няколко милиарда в реклама, за да се изкарат супер иновативни и уникални. И баламите ще кихат после парички. Епъл отдавна не е технологична компания, а просто маркетингова.