Инвестициите в умния дом остават незасегнати от Covid-19

Търсенето на устройства за умния дом остана устойчиво по време на пандемията
(снимка: CC0 Public Domain)

Очаква се световният пазар на устройства за интелигентния дом да отбележи ръст от 4,1% на годишна база през 2020 г. Доставките ще възлязат на общо над 854 милиона бройки, съобщи IDC в своя нов доклад, проследяващ пазара на системи за умния дом на тримесечна база.

Прогнозата на анализаторите е, че доставките в световен мащаб ще достигнат повече от 1,4 милиарда броя през 2024 г. с петгодишен среден годишен темп на растеж от 14%. Независимо от кризата Covid-19, потребителите увеличават разходите си и продължават да инвестират в устройства и услуги за автоматизация на дома, коментира IDC.

„От гледна точка на търсенето, устройствата за интелигентните домове останаха доста устойчиви по време на глобалната пандемия Covid-19”, казва Адам Райт, старши анализатор в IDC по направлението умен дом. „Пазарът е загубил известна скорост през 2020 г. в сравнение с предходни прогнози – резултат от високата безработица и мерките за блокиране, наред с други фактори. Но въпреки това ние очакваме положителен ръст през 2020 г. във всички категории устройства”.

Тъй като потребителите променят своите приоритети за разходите си и пренасочват пари от други пера на бюджета си като ваканции, пътувания и излизания, за да се хранят, интелигентните домашни устройства остават много популярни, допълва анализаторът.

Водещи фактори

Очаква се устройствата за видео развлечения да останат най-голямата категория в цялата група. Те ще представляват 31,3% от всички доставки в периода до 2024 г. Водещи фактори са спадащите цени и по-модерните функции като 8K видео, по-високи честоти на опресняване, HDR, по-големи размери и способности за взаимодействие с интелигентни домашни асистенти и стрийминг-платформи. Всичко това подтиква много потребители да надграждат своите телевизори и адаптери за цифрови медии. Новите услуги като стрийминг на игри също ще играят роля за „поумняването” на хардуера в целия дом.

„Изискванията за честотна лента в дома също нарастват, тъй като потребителите прекарват повече време на закрито и увеличават броя на свързаните устройства в дома”, каза Джитеш Убрани, мениджър на изследователската дейност по направлението мобилни устройства в IDC. „Това вероятно ще доведе до нужда от надстройване и разширяване на вътрешната мрежова инфраструктура – и допълнително ще повиши значението на Wi-Fi 6”.

Факторите, които ще потискат растежа на този пазарен сегмент през следващите няколко години, ще са непрекъснатите опасения относно сигурността и неприкосновеността на личния живот, чувствителността на потребителите към цените, към предварителните и текущите разходи за устройства и услуги и основната несигурност на трудовите и финансовите пазари по света.

Прогноза

Очаква се сегментът на устройствата за видео забавления, състоящ се от интелигентни телевизори, цифрови мултимедийни адаптери и други подобни продукти, да нараства средногодишно с по 6,3% през следващите пет години. Тъй като цените на телевизионните панели продължават да спадат, потребителите намират по-голяма полза в подмяната на целия си телевизор, вместо в закупуването на адаптер за цифрова медия. В резултат, доставките на телевизори ще нарастват като дял в категорията. Очаква се те да съставляват 60% от нея в периода до 2024 г.

Продажбите на устройства за домашен мониторинг и сигурност като камери, умни брави за врати, звънци и други подобни продукти са на път да растат по-бързо от средното за пазара. Очаква се страхът „да не пропуснеш нещо” и опасенията за сигурността да стимулират голяма част от растежа при тези продукти. По-важното е, че ниската цена на камерите (в замяна на текущ абонамент за съхранение или събиране на данни) кара много доставчици да пренасочат стратегията си от хардуер към софтуер и услуги – това ще продължи да укрепва категорията, тъй като има сравнително ниски предварителни разходи и примамва много нови клиенти.

Интелигентните високоговорители, може би най-разпознаваемите продукти за интелигентен дом днес, се очаква да отбележат ръст в продажбите със среден годишен темп от 11,1%, тъй като развиващите се пазари бавно възприемат интелигентните домашни устройства. Въпреки че възпроизвеждането на аудио беше водещ фактор за тази категория досега, появата на интелигентните дисплеи и постоянният спад в цените на традиционните умни високоговорители са признаци, че аудиото се е превърнало във второстепенна характеристика. IDC очаква категорията да продължи да се сблъсква с предизвикателства, тъй като функционалността на интелигентните високоговорители все по-успешно се вгражда в други типове устройства.

Коментар