България може да стане хъб за доставки от Китай за Европа

Ако изградим транспортна връзка с Китай, страната ни може да се превърне в своеобразен хъб за доставки за Европа, казва Боян Боянов, мениджър логистика в Гопет Транс
(снимка: Иван Такев / предоставена от Гопет Транс)

Засилено търсене на логистични услуги и увеличени инвестиции в нови паркове и бази отчитат от сектора на логистиката. Ръстът в електронната търговия в условия на световна пандемия е силен фактор за развитие на логистичните компании, споделиха експерти от Гопет Транс.

„Ситуацията, свързана със затрудненото преминаване на границите поради ограниченията, наложени от ковид епидемията, накара много производители да се запасят с повече суровини, складирайки ги в складови бази, близо до мястото на производство, с цел неговото обезпечаване в условия на локдаун. Това увеличи търсенето на складови площи и запълни капацитета на много складове”, коментира Боян Боянов, мениджър „Логистика” в Гопет Транс.

За 2020 г. складът в София на Гопет Транс отбелязва ръст на оборотите от 9,3% спрямо 2019. След първото затваряне през пролетта на 2020 г., по време на което логистичният бизнес като цяло търпи загуби, от компанията отчитат увеличение на обема на складираните стоки и запълване на капацитета на склада до близо 90%.

Днес среднодневно складът на Гопет Транс обработва около 40 камиона (вход/изход), приемат  се и се подготвят около 180-200 заявки за над 30 постоянни 3PL клиента. Отделно през  кросдокинг терминала се извършва товарене и разтоварване на над 200 палета средно на ден.

„Въпреки кризата, логистичният пазар се развива и все повече се наблюдава увеличено търсене на складови площи”, сподели Боянов. „Редица световни анализатори в сектора посочват тази тенденция като шанс за страната ни”, допълни той.

Фактът, че България се намира на кръстопът между Европа и Азия, създава предпоставки у нас да се обособят големи транспортни и логистични зони, откъдето да се снабдява цяла Европа.

„Известно е, че най-големите количества суровини идват от Китай и това е шансът ни, ако изградим транспортна връзка с азиатската държава, страната ни да се превърне в своеобразен хъб за доставки за Европа, който да доведе до икономически подем в региона”, каза Боянов.

В тази посока е и един от най-новите мащабни проекти на Гопет Транс, а именно развитие на контейнерния превоз от Китай и Далечния изток.

Складът на Гопет Транс в София отбелязва ръст на оборотите от 9,3% през 2020 г.
(снимка: Гопет Транс)

Според експерта, настоящата пазарна ситуация е изключително динамична и непредвидима, а ковид кризата е довела до редица промени в нагласите на потребителите, което съответно рефлектира и върху пазара. Физическите магазини остават на заден план, а потребителите се ориентират към пазаруване през онлайн магазините.

В подкрепа на тази тенденция е и фактът, че най-търсената логистична услуга в момента е „фулфилмънтът” – управлението на процеса по обслужване на онлайн магазини. Това включва складиране на стока, приемане на заявки по различни канали (телефон, имейл, уеб платформа), обработка на заявката (консолидиране и опаковане в подходяща опаковка), изпращане на пратката с куриер по желание на клиента и управление на върнати стоки и рекламации.

През последните години се наблюдава сериозно увеличение на електронната търговия, като тя обхваща все повече сектори и отрасли, разказа Боянов. В частност през 2020 г. и през настоящата година вследствие на пандемията някои сектори показват голямо увеличение на продажбите – това са най-вече стоки за бита и такива от първа необходимост – хранителни стоки, здравни продукти, козметика и стоки за дома, като в същото време намалява търсенето на дрехи, мебели и техника.

Извън стандартните отрасли се наблюдава също увеличение на продажбите на авточасти, електроника, осветление , електроматериали и други чрез каналите за е-търговия.

„Показателен е фактът, че куриерският бизнес регистрира ръст за 2020 г. спрямо 2019-а от над 30%, а онлайн продажбите са нараснали с 40 на сто. Нашата статистика също дава ясни индикации за ръста на електронната търговия. Ние отчитаме близо 3-кратно увеличение на уеб платформите за продажби, които сме интегрирали за наши клиенти”, коментира ситуацията Боянов.

Софтуерът, с който оперира Гопет Транс, е широкоспектърно ERP решение, интегрирано с външните системи на клиентите. Логистичната компания поддържа специална система за експорт и импорт на данни от и към външни системи. Предлага  уеб услуги за връзка с онлайн магазини и B2B портали в реално време. Това на практика означава, че наличностите се проследяват в реално време в сайта на онлайн търговеца.

Гопет Транс работи в посока цялостна дигитализация на процесите. Софтуерът позволява пълна интеграция с други продукти и многобройни възможности за интеграция с различни ИТ системи на клиентите на логистичната компания.

„Логистиката има своята важна роля във всички процеси, случващи се в една пазарна икономика, включително бързото развитие на електронната търговия, каквото наблюдаваме сега, или директните продажби, които очаквам да имат ръст след пандемията. Тези услуги винаги ще бъдат нужни и ще се развиват и усъвършенстват”, каза в заключение експертът.

Коментар