ЕС готви „усмирителна риза” за работата на Big Tech

ЕС смята, че големите платформи пречат на конкуренцията на дигиталните пазари
(снимка: CC0 Public Domain)

Големите технологични компании навярно ще трябва да променят основните си бизнес-практики в Европа, след като страните от ЕС и законодателите сключиха договор за нови, базови правила за ограничаване на пазарната сила на ИТ корпорациите.

Франция, която води ротационното председателство на ЕС, обяви, че е постигнато временно споразумение след осем часа разговори. Еврокомисарят по индустрията Тиери Бретон посочи в Twitter, че сделката ще гарантира справедливи и отворени дигитални пазари.

„Това, което искаме, е просто: справедливи пазари и в цифровите технологии. Големите платформи в последно време пречеха на бизнеса и потребителите да се възползват от конкурентните дигитални пазари”, заяви еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер, която предложи правилата преди малко повече от година.

„Това означава, че времето на дългите антитръстови дела, през които властите изоставаха спрямо големите технологични компании, приключи”, каза депутатът от ЕС Андреас Шваб, който ръководеше дебата в Европейския парламент, цитиран от Ройтерс.

Законът за цифровите пазари (DMA) определя базови правила за онлайн системите, които контролират достъпа до данни и платформи. Новата норма ще обхване всички корпорации, които поддържат онлайн посреднически услуги, социални мрежи, търсачки, операционни системи, онлайн рекламни услуги, системи за облачни изчисления, услуги за споделяне на видео, уеб-браузъри и виртуални асистенти.

Според DMA, технологичните гиганти ще трябва да направят своите услуги за съобщения (месинджъри) оперативно съвместими. Ще трябва и да осигурят достъп на бизнес-потребителите до техните данни.

Правилата забраняват на компаниите да дават приоритет на собствените си разработки и услуги пред тези на конкуренти. Задължени са и да позволяват на потребителите да премахват предварително инсталиран софтуер или приложения.

Успоредно с това DMA забранява на компаниите да „комбинират лични данни за насочена реклама” без изрично съгласие на потребителите. Този ход предизвика много вълнения, защото би могъл да ограничи способността на платформите да предлагат таргетирани реклами.

Съгласно постигнатата договореност, DMA ще се прилага за компании с пазарна капитализация от 75 милиарда евро, 7,5 милиарда евро годишен оборот и поне 45 милиона потребители месечно. За тези, които не спазват новите норми, има санкции: компаниите могат да бъдат глобявани със суми, възлизащи на до 10% от годишния глобален оборот при първо нарушение и до 20% за повторни нарушения.

Както може да се очаква, големите технологични компании възроптаха срещу новия нормативен пакет. Apple, която лобираше интензивно срещу DMA, повтори притесненията си: „Оставаме загрижени, че някои разпоредби на DMA ще създадат ненужни уязвимости в поверителността и сигурността за нашите потребители. Други ще ни забранят да таксуваме за интелектуалната си собственост, в която инвестираме много”.

Подобни притеснения изразиха и от Google: „Докато подкрепяме много от амбициите на DMA относно избора на потребителите и оперативната съвместимост, ние същевременно се притесняваме, че някои от тези правила биха могли да намалят възможностите за иновации и избора, достъпен за европейците. Сега ще отделим известно време, за да проучим окончателния текст, да поговорим с регулаторите и да разберем какво трябва да направим, за да се съобразим”, се казва в изявление на корпорацията.

От своя страна, нормотворците на ЕС виждат точно обратното – възможност за повече иновации. Някои европейски специалисти също. Новите правила имат потенциала да стимулират повече иновации, противно на притесненията на технологичните гиганти, казва Никола Пети, професор по право на конкуренцията в Европейския университетски институт във Флоренция.

Според него, новата регулация може дори да засили бизнес-моделите на някои компании. „Мисля, че DMA непряко дава предимство на бизнес-моделите, базирани на абонаменти или монетизация на ниво устройство”, предупреди Пети.

Остава неясен въпросът кой ще има грижата за прилагане на новия пакет от правила. Прилагането на DMA ще изисква по-голям екип от малката група, планирана от Европейската комисия, посочи Томас Вине, партньор в адвокатска кантора Clifford Chance в Брюксел, която е била съветник по важни съдебни дела срещу редица ИТ гиганти.

„Комисията предложи… DMA да се прилага от екип от 80 души. Това няма да е достатъчно, за да даде възможност за ефективно прилагане”, каза той. „Друг голям въпрос е кой в Комисията ще го прилага. Само ГД „Конкуренция” има техническите и индустриални познания и опит в работата с такива компании, за да налага ефективно DMA”.

Като цяло DMA ще остане трайно част от европейското законодателство. „Гъвкавостта, която имаха големите технологични компании, ще бъде ограничена, тъй като регулаторната „усмирителна риза” ще стане по-строга в световен мащаб”, коментира Йоанис Кокорис, професор по право на конкуренцията в университета „Queen Mary” в Лондон.

Коментар