Предприятията в Сингапур започнаха да внедряват усилено роботи за изпълнение на редица задачи – от наблюдение на строителни обекти до сканиране на библиотечни рафтове, тъй като не смогват да намерят хора по време на пандемията.
Процъфтяващият град-държава разчита в голяма степен на привличането на чуждестранни работници, но между декември 2019 г. и септември 2021 г. броят им е намалял с над 235 000, според местното министерство на труда. Статистиката сочи, че ограниченията, свързани с разпространението на Covid-19, са ускорили темпото на автоматизация и въвеждане на нови технологии от компаниите.
Например, на една от строителните площадки на Gammon добре познатият робот Spot на Boston Dynamics сканира околността, за да оцени напредъка на работата и да изпрати данни в контролната зала. Според представител на компанията, цитиран от Ройтерс, сега се изисква само един човек, който да оцени ситуацията с помощта на робот, вместо двама, които преди това са извършвали работата ръчно.
Gammon смята, че възникналият поради пандемията недостиг на работници все още продължава, в резултат на което се развиват и внедряват автономни системи.
Междувременно местната Национална библиотека представи два робота, способни да сканират маркировката на 100 000 книги, съхранявани на рафтове – около 30% от цялата колекция. Това намалява тежестта върху персонала, който преди е извършвал ръчна работа по организиране на книгите.
В производството на Сингапур се използват 605 робота на всеки 10 хиляди служители – по мащаб на внедряване на такива системи градът-държава се нарежда на второ място в света след Южна Корея, в която има 932 робота на 10 хиляди служители, по данни за 2021 г., според статистика на Международната федерация по роботика.
Експертите обаче отбелязват, че широкото навлизане на роботи едва ли ще бъде тотално – все още има необходимост от „човешко докосване” в много дейности от сферата на услугите.
Напротив – хората са твърде много, но уменията им са недостатъчни.