Microsoft: Предаваме на клиентите всичко, което сме научили


Преди да пусне един продукт на пазара, Microsoft го внедрява и тества в рамките на своята организация. "При нас няма тайни. Всичко, което сме научили, го предаваме на нашите клиенти", казва Норман Джуда, главен технологичен директор на компанията, в интервю за TechNews.bg.

Добър ден, г-н Джуда, много се радваме да видим един от топ мениджърите на Microsoft в България. Каква е целта на вашето посещение?

В ролята на главен технологичен директор на Microsoft Services – организация с около 17000 служители в страни от целия свят, почти половината от времето си прекарвам в пътуване. Навсякъде целите са основно две – едната е вътрешна, което означава срещи с хората в компанията, на които разискваме продуктови стратегии, а другата е срещи с важни клиенти от обществения и държавния сектор. Основната ми задача и в двата случая е да слушам и да научавам, защото всеки има интересен проблем, всеки смята, че неговият проблем е различен. Но този проблем го има и някой друг по света.

Вероятно е трудно да се работи с толкова много различни хора от различни географски райони, с различна култура?

Не е съвсем така. Проблемите в България, например, изглеждат като тези на всяка страна от Латинска Америка, от Азия или Карибския регион. Всички тези държави преминават през един и същи преход, имат едни и същи проблеми с хората – някои разбират от компютри, а други нямат никакво понятие за тях. Младите правят всичко с компютрите, което техните родители не могат. Аз имам две деца в колежа и знам колко много време прекарват те в интернет. По-интересен е проблемът с хората, които не могат да използват добре компютрите и технологиите. Ще ви дам пример с Виетнам, където няма достъп до широколентови услуги, а мобилните телефони се използват едва ли не само за изпращане на SMS.  

Г-н Джуда, вие сте един от архитектите на вътрешната ИТ инфраструктура и бизнес приложения на Microsoft. Как еволюира корпоративната инфраструктура в последните години, кои са ключовите посоки на промяната?

Като всяка друга компания, ние имаме ИТ отдел, който разработва приложения и се опитва да поддържа тяхната безпроблемна работа в цялата организация, което никак не е лесно, като се има предвид, че в нея работят 19 000 служители. А ние използваме вътрешно всички продукти, които разработваме и продаваме на нашите клиенти. Работим, например, с новата версия на Exchange – Microsoft Exchange 2010, моят имейл също е на сървъра на компанията. Така че ние непрекъснато се учим и получаваме обратна информация много рано за съществуващи недостатъци или проблеми с нашите продукти.

Много наши клиенти ни задават въпроси за това как използваме тези продукти, как правим едно или друго нещо с тях? И смятам, че ние сме им изключително полезни с предоставената информация, защото сме минали по пътя на обучението за работа с продукта преди тях, знаем как да конфигурираме системата, как да използваме цялата функционалност на продукта. Не пускаме един продукт, преди той да е внедрен изцяло вътрешно.

Сътрудничеството между Microsoft IT и Microsoft Services е наистина много интересно място, защото тук се научава най-добре всичко, за което след време ще ни питат нашите клиенти и ще разчитат на компетентни отговори. Защото ние имаме система за управление на човешки ресурси, система за плащане, имаме всичко, от което се нуждае всяка друга компания.

Опитът учи на много неща, независимо дали нещо е направено правилно или погрешно. От всичко може да се извлече полза.

Пренася ли Microsoft вътрешния си опит в работата с бизнес приложения изцяло в продуктите и решенията, които предлага на клиентите, или запазва част от ноу-хауто за себе си, за да има конкурентно предимство?

При нас няма тайни. В някои случаи може да се наложи да спрем един продукт вътрешно и да поискаме от Microsoft IT да установи защо дадено нещо не работи. Просто отиваме при групата, разработваща продукта, и казваме: опитайте се да отстраните проблема, този продукт може да работи в някоя компания, но той не работи добре за Microsoft с нейните 19 000 служители и 38 000 машини, и когато сте готови, елате обратно при нас.

Всичко, което сме научили, го предаваме на нашите клиенти. Практиката е много важна. Най-добрата практика е да имаш много практика, не е ли така? Затова ние се учим през цялото време. Това, което се опитваме да направим, е да помогнем на нашите клиенти и партньори.

Цялата информация, цялото знание и опит трябва да достигнат до всички наши служители, което ние правим дигитално. Два пъти годишно провеждаме вътрешна конференция, наречена TechReady, за обучение на техническия персонал от всички офиси по света за най-новите технологии на компанията. 5 000 служители на Microsoft генерират 12 000 часа съдържание на всеки шест месеца. Целият този поток от информация е на разположение на всички наши служители по света на специален портал.

Когато хората от офиса в България, например, трябва да консултират клиент по специфичен въпрос, те отиват на този портал и изтеглят необходимата информация под формата на видео, документ или брошура.

Microsoft е сред водещите доставчици на софтуер за бизнеса. Какво влияе по-силно на вашите продукти и решения – изпреварващите, иновационни идеи на разработчиците или натискът от страна на пазара, респ. от конкуренти и клиенти?

В процеса на разработване на нов продукт трябва да взимаме предвид и двата фактора. Но трябва да правим разлика между изобретение и иновация. Едни хора могат да изобретяват, други да правят нововъведения.

Истинското предизвикателство е синтезът на информация, т.е. как да обхванем огромното количество входни данни от източниците, които имаме вътрешно, от клиенти, от проучвания на пазара. По отношение на широкоразпространени комерсиални продукти като Office и Windows, най-важното е да се вслушаме в цялата тази информация и да я синтезираме, защото това, което прави Windows толкова популярна, е заложената в нея архитектура, позволяваща много различни приложения да работят на тази платформа. Приложенията са важни, защото клиентите винаги искат още нещо.

Есенцията на успеха на компанията е в нейната способност да слуша и да синтезира чутото. По отношение на изобретението, стремежът е как да се направи нещо ново, нещо различно.

Широко коментирана тема напоследък е използването на т.нар. социални инструменти за целите на бизнеса. Осъзнат ли е този потенциал от компаниите? Бихте ли съпоставили ползите и евентуалните рискове от недобре контролираната “социализация” на бизнеса?

Тези инструменти имат невероятна стойност, независимо от рисковете, които крият. Нашите деца са тези, които ни учат на нови начини на социално взаимодействие. И аз мисля, че ние научаваме много, като ги наблюдаваме какво правят.

Това, което е интересно в случая, е каква информация можем да получим от социалните инструменти. По-рано, когато пускахме даден продукт, трябваше да правим проучване на пазара, да чакаме обратна информация за резултатите от рекламна кампания, което отнемаше седмици и месеци.

Какво се случва сега, ако отидеш в Twitter, Facebook, MySpace и слушаш какво казват хората? Цикълът на получаване на обратна информация се съкращава от месеци на дни и дори минути. В Twitter, например, това става незабавно, на секундата.

Мисля, че най-драматичната промяна е в съкращаване на времето. Можеш да получиш обратна информация в реално време – добра или лоша, но я имаш.

Когато говорих със студенти от Софийския университет вчера и ги питах как използват Twitter и Facebook, на другия ден получих три покани за приятелство във Facebook. Смятам, че много от тези инструменти дават мотивация за сътрудничество и компаниите, които ги използват, ще имат успех.

Докъде стигна проектът Azure? Неотдавна Microsoft обяви амбициозен план за изграждане на мрежа от центрове за данни за “облачни” услуги. Повлия ли световната криза на изпълнението на този план?

Целта на проекта Azure е да направи Microsoft още по-голям доставчик на услуги. Изграждаме навсякъде центрове за данни, наскоро отворихме един в Дъблин, който наистина е огромен. Броят на сървърите в тях се увеличава с 10 000 месечно. Сървърите идват в контейнери, които се свързват в мрежата и започват да работят.

С течение на времето се научихме как да управляваме такива огромни системи. Това е една икономика в растеж. Въпросът сега е какви още услуги да предоставим за комерсиално ползване. Върху него работим от няколко години.

Официалното представяне на първата комерсиална версия на Windows Azure, която сега е на етап тестване, ще стане на конференцията на професионалните разработчици през ноември тази година. Сегашната платформа Azure в действителност се състои от три части: едната е Windows Azure, която представлява операционната система; след това са Azure .Net services, които да позволят на хората да пишат .Net приложения за „облака”, и третата е SQL Azure, така че в "облака" да има и база данни.

Има разработчици, които вече правят приложения за тази платформа. Въпросът е в голямата си част технически – как да се напише добро приложение за Azure? Но има и аспект на политика и управление – как се движат данните в облака, кой ги притежава? Ние трябва да преразгледаме отново някои бизнес решения и протоколи.

Какво искат, например, държавните организации и здравеопазването? Те казват: „Ние харесваме облака, това е много интересно нещо, но кой се грижи за нашите данни, които се намират в Сингапур или в България?” Оттук произлиза нуждата от промяна в политиките. Може би имаме нужда от „обществен облак” и от „частен облак”. Кой ще управлява единия и кой другия? На тези въпроси трябва да се отговори в най-скоро време.

“Софтуерът като услуга” или “софтуер плюс услуга” ще бъде предпочитаният модел от Microsoft в аспекта на облачните услуги? Как виждате бъдещето на Office пакета – допускате ли запазване и на офлайн модел на работа, при който приложенията остават на локалния компютър?

В действителност, и двата. Новата версия на пакета Office 2010 позволява това. Можете да работите на вашия лаптоп, да сте свързани в интернет и да споделяте един документ. Когато се прави в облака, това означава, че един документ се редактира едновременно от няколко човека, те могат да си сътрудничат, да си задават и отговарят на въпроси в реално време. Документът е в облака, един потребител може да го ползва на своя компютър, друг на телефона си.

В нашата терминология се казва, че в облака има три екрана: на компютъра, на телефона и на телевизора, защото телевизорът се превръща в компютъра на дома и е в състояние да поеме съдържанието, от което имате нужда. Независимо дали работите у дома, или в офиса, вие трябва да го правите по един и същи начин.  

Каква е визията на компанията за следващия Уеб? Ще бъде ли той по-зелен, по-лесен за използване, по-достъпен за повече хора?

Следващият Уеб според мен ще научи много неща от Уеб 2.0. Важно е да се знае как хората работят, как обменят информация помежду си и как да ги научим да работят различно? Смятам, че Уеб и облакът представляват заедно една мощна технология. Но въпросът не е точно в технологията, хората не се интересуват как работи технологията, за тях е важно да имат под ръка лесен и удобен начин за комуникация и сътрудничество. Реалната полза за компаниите ще е да подобрят връзките си с клиентите и техните продукти да достигат по-лесно до повече клиенти.

Да вземем един пример: какво правим сега, когато искаме да си купим кола? Първо трябва да посетим банката, да уреждаме срещи, да си стискаме ръцете, да провеждаме телефонни разговори и т.н. В бъдеще това ще се промени, времето за извършване на подобна сделка ще се съкрати значително, или с други думи следващият уеб ще е следваща стъпка в начина, по който ще се прави бизнес. В този смисъл дори конзолата за игри XBox може да служи като място за правене на бизнес и продажба на стоки.

Въпросите зададе Мариана Апостолова

Коментар