Baidu, GM и Ford подготвят автономни коли без волани

Скоро по пътищата в Китай и САЩ ще се движат превозни средства без волани, без педали, без водачи (снимка: CC0 Public Domain)

Нови стъпки към налагането на изцяло автономни превозни средства, които нямат волани или педали, предприеха компаниите Baidu в Китай и GM и Ford в САЩ. Китайските коли правят впечатление с ниската си цена и ще возят хора, докато в САЩ те ще са в ограничени бройки и се очаква да пренасят предимно товари.

Китайският технологичен гигант Baidu представи ново автономно превозно средство с подвижен волан, като плановете на фирмата са да го използва за услугата си роботакси в Китай през следващата година. Цената на една кола е 250 000 юана, което е доста по-евтино в сравнение с цената от 480 000 юана за предишното поколение коли от този вид, се казва в изявление на Baidu.

„Това масивно намаляване на разходите ще ни позволи да внедрим десетки хиляди автономни превозни средства в цял Китай“, заяви главният изпълнителен директор на Baidu Робин Ли на пресконференция. „Ние се приближаваме към бъдеще, в което вземането на роботакси ще бъде наполовина по-евтино от вземането на такси днес“.

Новото превозно средство ще има автономност от Ниво 4 (т.е. няма да се нуждае от човешка намеса), с 8 лидара и 12 камери. Компанията не разкри производителя на новия модел.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск каза на конференция с инвеститори през април, че компанията планира да започне масово производство на своето роботакси без волан и педали през 2024 г. Той прогнозира, че пътуването с роботакси ще струва по-малко от това с автобус.

Waymo на Alphabet също представи роботакси без волан миналата година. Фирмата се готви да пусне своите „напълно автономни превозни средства“ в САЩ през следващите години.

Едновременно с това General Motors и Ford Motor поискаха от американските регулатори за автомобилна безопасност да гласуват изключения за пускането на „ограничен брой самоуправляеми превозни средства без човешки контрол като волани и спирачни педали“. Национална администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) има право да издава петиции за разрешаване на движението на ограничен брой превозни средства по пътищата без необходимия човешки контрол.

И двата американски производителя на автомобили планират да пуснат до 2500 превозни средства годишно – това е максимумът, разрешен от закона – за услуги за споделени превози и доставки.

Предполага се, че искането на GM касае неин модел без волан, без педали, както и без огледала, мигачи или чистачки. Вратите му са плъзгащи, подобно на метро. GM казва, че новите превозни средства ще изискват всички пътници да закопчават предпазните си колани преди началото на пътуването си.

Ford иска да пусне самоуправляващи се хибридно-електрически превозни средства, „специално проектирани и пригодени да поддържат услуги за мобилност като споделяне на превози, покани за превози и доставка на пакети“.

Говорител на Ford каза, че искането към пътната агенция „е важна стъпка към подпомагане на създаването на регулаторен път, който позволява на автономните технологии да се развиват с течение на времето, елиминирайки контролите и дисплеите, които са полезни само за хората-шофьори“.

Коментар