Рецесия в гейминг индустрията след охлабване на ковид мерките

Бизнесът с конзоли и игри забуксува след премахване на ковид ограниченията
(снимка: CC0 Public Domain)

Продажбите на видеоигри намаляха през второто тримесечие, като следствие от премахването на ограниченията, въведени заради от Covid-19, които движеха ръста на геймърския бизнес през последните две години.

12,4 милиарда долара са били похарчени за игри в САЩ в периода април-юни, което е спад от 13% спрямо същия период на миналата година, по данни на изследователската компания NPD. Няколко фактора са допринесли за тази отрицателна динамика.

Премахването на коронавирусните ограничения е един от тях, тъй като хората имат възможност да се откажат от домашните забавления в полза на дейности на открито. Глобалният недостиг на полупроводникови продукти също оказва негативно влияние върху ръста на продажбите в игралната индустрия, сочи анализът.

Тенденцията на спад в продажбите се потвърждава от тримесечните отчети на основните играчи в сегмента на конзолите – Microsoft, Sony и Nintendo. Индустрията на игрите се възползва от пандемията, когато хората по света трябваше да учат и работят от вкъщи. Но след премахване на ограниченията, потребителските навици се промениха, а бързо растящата инфлация нанесе допълнителен удар върху индустрията на видеоигрите.

Японската Sony отчете 2% спад на годишна база в продажбите на подразделението си за игри, докато оперативните приходи паднаха с близо 37%. Времето за взаимодействие с игри сред потребителите на игрови конзоли PlayStation е намаляло с 15% в периода април-юни. Компанията публикува мрачна прогноза за спад на печалбата за цялата година на ниво от 16%.

Тримесечният отчет на Microsoft показва, че приходите от продажби на игри за намалели със 7% в сравнение с второто тримесечие на миналата година. Продажбите на Xbox конзоли падат с 11%, докато приходите от игрално съдържание и услуги са намалели с 6%.

Activision Blizzard регистрира 70% спад на нетната печалба през второто тримесечие, както и 29% спад на приходите. Като причина за това компанията посочи слабите продажби на най-новата игра от поредицата Call of Duty. Разработчикът на играта Assassin’s Creed – Ubisoft пък обяви спад от 10% в продажбите.

Според анализаторите от инвестиционната компания Wedbush Securities, разочароващите резултати на игралните гиганти до голяма степен могат да се дължат на сравнението с миналогодишните „скандални числа”. В същото време Electronic Arts стана една от малкото компании, които успяха да избегнат рецесия: печалбата ѝ за тримесечието се увеличи с 50%, а приходите – с 14%.

Друг фактор, влияещ негативно на игралната индустрия, е глобалният недостиг на конзоли за видеоигри. През второто тримесечие оперативната печалба на Nintendo падна с 15%. Компанията отдаде спада на дефицита на чипове, който попречи на достатъчен брой преносими конзоли Switch да стигнат до пазара през отчетния период. Nintendo продаде 3,43 милиона конзоли Switch за три месеца, което е спад от 23% спрямо второто тримесечие на миналата година. В същото време продажбите на игри намаляха с 8,6% до 41,4 милиона.

През второто тримесечие Sony продаде 2,4 милиона конзоли PlayStation 5, което е малко повече от 2,3-те милиона през същия период на 2021 г. Компанията очаква премахването на ограниченията в нейния ключов производствен център в Шанхай и предстоящия празничен сезон да ѝ помогнат да постигне целта си за продажби на 18 милиона PS5 конзоли през 2022 г.

Според анализаторите, растящите цени на всички категории стоки и задаващата се рецесия могат да създадат допълнителни проблеми за игралната индустрия. Ampere Analysis очаква до края на 2022-а глобалният пазар на игри и услуги да се свие с 1,2% на годишна база – до $188 млрд.

За да смекчат негативното въздействие на настоящите условия, някои компании разчитат на абонаментни услуги. Ръстът на абонаментите за Xbox Game Pass помогна на Microsoft да притъпи удара от спада в продажбите на конзоли и игри през второто тримесечие.

Преди това Sony направи промени в абонамента за PS Plus, надявайки се, че тази стъпка ще ѝ помогне да компенсира негативния ефект от намаляването на потребителската активност. По данни на компанията, броят на абонатите на PS Plus през второто тримесечие е 47,3 милиона, което е малко по-малко от предходното тримесечие.

Коментар