
Когато говорим за видеоигри, обикновено си представяме деца и тийнейджъри, които не отлепят поглед от екраните. Това тревожи родителите, учителите и обществото като цяло. Но каква е истинската картина в света на игрите?
Асоциацията за развлекателен софтуер (ESA) разкри резултатите от своето проучване „Силата на играта“ за 2025 г., което изследва социалните и емоционалните ползи от видеоигрите. Данните вероятно ще изненадат мнозина и ще разбият стереотипите.
ESA определя изследването като едно от най-големите, провеждани някога. В него са участвали 24 216 активни геймъри на възраст от 16 до 55 години от 21 държави на шест континента.
Първата голяма изненада е, че средностатистическият геймър не е дете или тийнейджър, а зрял човек на 41 години. Почти еднакво вероятно е геймърът да е мъж (51%) или жена (48%), което също е изненадващ резултат от проучването, тъй като масовото разбиране е, че мъжете са по-запалени по игрите.
Най-вероятно (55%) е геймърите да се наслаждават на мобилни игри – предимно екшън и пъзел игри, което е напълно според очакванията, предвид факта, че почти всеки човек днес има в джоба си смартфон, с който може да се забавлява навсякъде и по всяко време.
Хората играят предимно за забавление (66%), облекчаване на стреса (58%) и умствена острота (45%), установява проучването – това също е предвидим резултат.
По отношение на ползите, анкетираните казват, че игрите им помагат за облекчаване на стреса (77%), намаляване на тревожността (70%) и справяне със самотата (64%). Други 78% смятат, че видеоигрите създават достъпно изживяване за хора с различни способности.
Геймърите също са съгласни, че видеоигрите насърчават креативността (77%), уменията за решаване на проблеми (76%), работата в екип (74%), адаптивността (72%), критичното мислене (71%) и комуникацията (67%).
Половината (50%) от анкетираните казват, че видеоигрите са им помогнали да получат професионално образование, а за 43% те са повлияли на избора им на кариера или образователен път. Повече от половината (54%) геймъри смятат, че спортните видеоигри са усъвършенствали уменията им в реалния свят.
По-младите играчи (от 16 до 35 години) използват интерактивно забавление, за да изградят и укрепят взаимоотношения – 67% са намерили чрез игрите добър приятел или своята половинка. За 55% от анкетираните видеоигрите са повлияли положително на взаимоотношенията им с децата.
Оказва се, в крайна сметка, че игрите са не само източник на забавление и развлечение за милиарди играчи по целия свят, но, както показва проучването, и „нещо много повече“, коментира резултатите президентът на ESA – Стенли Пиер-Луи.
