Безпилотен соларен дрон летя 64 дена без прекъсване

Безпилотен соларен дрон постави нов световен рекорд за най-продължителен полет в небето (снимка: Airbus)

Демонстрационният безпилотен дрон Zephyr 8 на американската армия прекара 64 дни в непрекъснат полет, който приключи на 18 август. Продължителността на полета бе определена като безпрецедентна.

Първоначално проектирани и построени от британската специализирана фирма за отбранителни технологии QinetiQ през 2003 г. и сега управлявани от Airbus Defence and Space, фамилията дронове Zephyr се захранват изцяло от слънчева енергия и изпитват издръжливостта си от 2008 г. насам, когато Zephyr успя да изпълни 54-часов полет. По онова време това беше двойно повече в сравнение с тогавашния официален световен рекорд за най-дълъг безпилотен полет.

Zephyr 8, най-новата версия, е създаден като част от усилията за разработване на платформа, която може да се използва за дългосрочни разузнавателни мисии и да действа като псевдосателит на голяма надморска височина. Дронът може да осигури комуникационен център, еквивалентен на 25 кули за мобилни телефони.



Издигайки се във въздуха на 15 юни, Zephyr 8 беше разположен в стратосферата на височина от 18 000 метра, докато летеше над южните Съединени щати, Мексиканския залив и Южна Америка. Той покри разстояние от 56 000 км. Неговият 64-дневен полет счупи всички известни рекорди за издръжливост на самолет без екипаж.

По време на полета самолетът не само постави нов рекорд за издръжливост. Това бе първият му полет над вода, първият полет в международно въздушно пространство, първото събиране на данни с директна връзка надолу, докато е в международното въздушно пространство. Отбелязана бе най-дългата непрекъсната серия на сателитна комуникация – в продължение на 7 дена, наред с устойчиво сателитно командване и контрол от три различни места – две в САЩ и едно в Обединеното кралство.

Zephyr 8 тежи по-малко от 75 кг и има размах на крилете от 25 м. Неговата електрическа задвижваща система се захранва от 24 кг литиево-йонни батерии, заредени от слънчеви клетки от галиев арсенид, монтирани на горните повърхности на крилото.

Единствената сянка в този победоносен полет е моментът на приземяването, което се е случило заради „инцидент“, стана ясно преди дни. Няма пострадали от инцидента с края на полета и няма застрашен друг самолет. Води се разследване на случилото се. Допълнителните полети са отложени поне до 2023 г.

Коментар