Много от автоматичните спирачни системи, които автомобилните производители използват в своите все по-интелигентни и все по-автоматизирани превозни средства, за да предотвратят сблъсъците с пешеходци, в действителност не работят добре на тъмно. Това сочат резултатите от тестове, публикувани във вторник от американската група с нестопанска цел „Застрахователен институт за пътна безопасност“.
Групата, подкрепена от застрахователната индустрия, казва, че 12 от 23-те седана, SUV и малки камиони, които е оценила, са спечелили едва „базова“ оценка за уменията си да открият манекен-пешеходец, разположен на пътя, при нощните тестове – а някои изобщо не са получили оценка по този показател. Около три четвърти от смъртните случаи с пешеходци се случват през нощта, съобщава институтът (IIHS).
Започвайки от моделната година 2023, IIHS ще изисква превозните средства да имат оценка „превъзходен“ или „напреднал“ при новия тест за разпознаване на пешеходци през нощта, за да получат етикета „Най-добър избор на безопасност +“. Автомобилните производители се стремят към най-високата оценка, за да рекламират своите коли. Освен от IIHS, те се борят за висок рейтинг и от щатската Национална администрация за безопасност на движението по пътищата.
IIHS се фокусира върху технологията за откриване на пешеходци, тъй като смъртните случаи, включващи пешеходци, блъснати от превозни средства, нарастват. Все още няма общоприет тест или стандарт за ефективност на автоматичните спирачни системи, разпознаващи пешеходци. Няма и федерално изискване за нощно тестване на подобни системи, казва президентът на IIHS Дейвид Харки.
IIHS е установил голямо разнообразие в производителността на системите както между конкурентни автомобилни производители, така и между различни модели, продавани от един и същ автомобилен производител. Не един и двама от тестваните автомобилни производители са в парадоксална ситуация – един модел получава оценка „превъзходен“, докато друг модел на същата фирма остава без оценка или е с най-ниската такава.
Според фирмени представители и анализатори от института, има значение дали колите използват радар, камери, или пък и двете в комбинация, както и какви са техните фарове.