Соларен модул за е-коли намалява зарежданията с 14%

Французи разработиха соларен модул за монтаж върху електромобили, който увеличава пробега с до 4 км на ден (Снимка: CEA)

Клонът за нови енергийни технологии и наноматериали (Liten) на Френската комисия за алтернативни енергии и атомна енергия разработи прототип на фотоволтаичен комплект за вграждане в автомобили, който може да се използва с всяко акумулаторно електрическо превозно средство.

Комплектът е предназначен да се монтира на покрива на превозното средство. Огряван от слънцето, той е способен да захранва директно тяговата батерия на превозното средство.



„Според нашите изчисления, подобен комплект може да увеличи пробега на демонстрационното превозно средство с 800 км годишно и да намали честотата на презареждане с 14%. Това не е за подценяване за много приложения“, казаха учените.

„За илюстрация – във Франция и според проучването за личната мобилност от 2019 г. на Министерството на екологичния преход и териториалното сближаване – 35,7% от пътуванията от дома до работата са на по-малко от 5 км“, допълват те.

Прототипният комплект се състои от 145 W фотоволтаичен панел, магнитен заден панел и MPPT контролер за зареждане. Има и батерия и микроинвертор, които могат да се използват за инжектиране на съхранената енергия в мрежата, когато превозното средство се презарежда.

„Тестван на модел Renault Zoé, комплектът… показва възможно увеличение на пробега с до 4 километра на ден, когато дните са много слънчеви“, твърди изследователският институт.

Liten предвижда да доразвие технологията, наречена VIPV, с подкрепата на автомобилни производители. Кои са те – институтът не разкрива.



„На този етап на разработка комплектът не позволява директно захранване на основната батерия, което е крайната му цел“, казват разработчиците. Системата е, така да се каже, неинвазивна и „може да се адаптира към всички презареждащи се модели“.

Коментар