5G мрежите в C-обхвата не застрашават самолетите

Влиянието на 5G върху електрониката на самолетите е потиснато чрез специални филтри
(снимка: CC0 Public Domain)

Ново изследване на Националната администрация по телекомуникации и информация (NTIA) на САЩ показва, че 5G мрежите, работещи в честотната C-лента, не влияят на чувствителната електроника на самолетите, каквито опасения имаше.

Миналата година Boeing и Airbus поискаха от американските власти да забавят пускането на 5G мрежи в C-обхвата , поради опасения, че те могат да компрометират сигурността на въздушния транспорт. Тези съображения бяха подкрепени от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA).



През май т.г. FAA призова авиокомпаниите да оборудват самолетите си с радиовисотомери със специални филтри, които според регулатора трябваше да премахнат възможността за смущения. Към днешна дата 90% от търговските самолети в САЩ имат инсталирани филтри и са разрешени за полет.

NTIA, от своя страна, изследва евентуалното въздействие на 5G върху самолети с радиовисотомери, които работят в C-обхвата. Оборудването е тествано в реални условия с три типа 5G клетъчни кули, използвани в инфраструктурата на американските телекомуникационни компании AT&T и Verizon.

Радиовисотомерите обикновено използват честоти от C-лентата в диапазона от 4,2 GHz до 4,4 GHz, докато базовите станции за 5G C-обхват използват честоти в диапазона от 3,7 GHz до 3,98 GHz.

Докладът на NTIA твърди, че филтрите на FAA работят и съществуващите смущения са твърде слаби, за да повлияят на електрониката на самолетите, а 5G кулите са проектирани така, че по-голямата част от сигнала се предава успоредно на земята, а не нагоре.

Отбелязва се също, че 5G станциите имат честотни прекъсвания, които не им позволяват да надвишават 4,0 GHz по време на работа. Според изследователите, нежеланото излъчване от 5G кулите може да бъде допълнително сведено до минимум.



Като цяло докладът от 151 страници на NTIA може да се обобщи в едно изречение: „Техническото решение на този проблем се свежда до инсталиране на по-ефективни или надграждане на съществуващите филтри, за да се намали радиочестотната мощност на радарните приемници под 4200 MHz“.

Просто казано, агенцията постанови, че самолетите с радиовисотомери и базовите 5G станции могат да работят заедно безопасно, ако се вземат необходимите мерки за сигурност.

Коментар