Ако японските производители на електроника откажат да си сътрудничат с Китай, заради усложнената ситуация в света и американските санкции, цената на техните продукти може да се увеличи с десетки проценти, смятат пазарните наблюдатели.
Япония е силно зависима икономически от Китай. През 2020 година Поднебесната формира 26% от целия внос на стоки в Япония, изпреварвайки САЩ с 19% и Германия с 11%. Но сега японските компании са принудени да разглеждат сценарии на разрив с Китай, поради нестабилната геополитическата ситуация.
Според анализатори, на които се позовава Nikkei Asian Review, ако обемът на вноса на стоки от Китай в Япония бъде намален пет пъти за два месеца, страната ще се лиши от продукти на обща стойност 360 милиарда долара, включително автомобили, домакински уреди, дрехи, храни и различни видове полимери. Общо за два месеца Япония би загубила до 10% от БВП при подобен сценарий.
Honda Motor Company вече експериментира с подходи за намаляване на зависимостта от китайската икономика. Повече от 30% от приходите на автомобилния производител сега идват от китайския пазар. Като алтернатива компанията разглежда доставка на компоненти, необходими за производството, от страните в Югоизточна Азия, докато сглобените в Китай автомобили ще бъдат оборудвани с компоненти местно производство.
Търсенето на алтернативни канали за доставка на необходимите компоненти ще увеличи цената на продаваните в Япония компютри с 50%, а при смартфоните цената на дребно ще се покачи с 20%, смятат пазарните наблюдатели.
Очевидно е, че местната икономика просто не е готова за рязко прекъсване на връзките с Китай. Но бизнесът и правителството проучват подобни сценарии, дори само за да бъдат готови за тях в случай на внезапно изостряне на геополитическата ситуация.